Translate

24/04/2012

PTPTN: Anwar Nak ‘Bunuh’ Perniagaan Orang Cina

BANGKITNYA akhbar-akhbar cina menentang hasrat Anwar untuk memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sekiranya Pakatan harami berjaya menguasai Putrajaya, adalah kerana hasrat itu dilihat akan menutup periuk nasi pengusaha cina yang mendominasi (kalau tidak mengawal) perniagaan kolej swasta di negara ini.

Tidak setakat itu, pemansuhan PTPTN dan pendidikan percuma ini hanya akan mengurangkan lagi bilangan anak cina yang melanjutkan pelajaran pendidikan tinggi dalam negara, kerana anak cina diketahui tidak mampu mendapat kredit dalam mata pelajaran bahasa Melayu yang merupakan syarat wajib kemasukan ke IPTA dimana pengajian percuma disediakan.
Akhirnya nanti, anak cina yang berduit akan dipaksa melanjutkan pengajian ke luar negara, sementara yang tidak berduit akan kekal dalam negara, masuk kongsi gelap, buka bengkel atau seumpama dengannya.

Melihat kepada kemungkinan itulah maka akhbar-akhbar cina hari ini bersatu menentang janji memansuhkan PTPTN dan menyediakan pendidikan percuma di peringkat tinggi.

Tidak hairan jugalah, kenapa DAP dikatakan membantah sekeras-kerasnya hasrat Anwar ini, walaupun tidak dihebohkan melalui umum.  Sebab itu dalam soal pemansuhan PTPTN ini, kenyataan dari pemimpin DAP amat kurang ataupun tidak ada langsung.

Apatah lagi bila terdedah bahawa Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng turut menyatakan sokongan dalam pembentangan rang Undang-Undang berkaitan pada 1997 oleh kerajaan BN berhubung PTPTN ini.

Janji Anwar ini hanya akan menjadikan dua ekor ini kelihatan bodoh dan tidak berintergriti.

Malah dikatakan Kolej ERA di Kajang yang digerakkan oleh golongan ektrimis perkauman cina melalui pertubuhan Dong Ziong (sekutu DAP)juga, ‘hidup’ dengan wang PTPTN untuk menampung kos operasinya.

Semua inilah faktor yang membawa kepada perpecahan tidak terkawal di kalangan parti komponen Pakatan harami berhubung isu yang satu ini.

Penulis tidaklah terkejut bila dapat perkhabaran seumpama ini sebab penulis faham dengan taktik orang cina.  Semua benda pun boleh kutuk dan dipermainkan (termasuk tuhan depa sendiri pun), tapi jangan buat main dengan bisnes.

Usik bisnes diaorang kalu, memang jawabnya bertambah merudumlah Pakatan harami ini yang sekarnag semakin senget sebelah dek ketiadaan sokongan majoriti orang Melayu.

Buat PAS pula, soal pemansuhan PTPTN ini akan menjejaskan mereka dari segi bra hijau inilah.  Mana tidaknya, banyak-banyak kaler ada, kaler hijau ini juga yang dipilih Mislina untuk ditunjukkan semasa menyertai demo PTPTN yang dianjurkan oleh budak-budak PAS ni.
Macam dah janji pulak ya….


Sumber:mykmu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...