Translate

15/04/2023

#KES SRC & KEBOCORAN SURAT SIASATAN: ADAKAH DILAKUKAN OLEH .......???

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) TIDAK ADA KAITAN dengan kebocoran siasatannya terhadap hakim Mahkamah Tinggi, yang mensabitkan kesalahan Datuk Seri Najib Razak.

Ketua Pesuruhjayanya Tan Sri Azam Baki berkata mereka yang terus menuding jari kepada suruhanjaya mengenai perkara itu harus berhenti berbuat demikian.

Pemusnah rasuah tertinggi negara berkata SPRM telah berusaha keras untuk memastikan laporan itu disimpan di bawah kunci dan kunci, sehingga beliau secara peribadi memastikan ia disembunyikan dan diserahkan kepada pejabat ketua hakim negara.

Ditanya sama ada suruhanjaya itu menyiasat sama ada kebocoran itu datang daripada SPRM, Azam menjawab negatif.

"Tidak. Setahu saya, kebocoran itu bukan dari kami. Saya periksa... Ia tidak pernah datang dari SPRM. Apabila laporan diserahkan kepada ketua hakim negara (TUN TENGKU MAIMUN TUAN MAT), ia adalah melalui sampul surat yang disembunyikan sepenuhnya dan dihantar dengan tangan kepada pembantu peribadi CJ. Saya memastikan ini dilakukan kerana saya tidak mahu sebarang kebocoran. Jadi bagaimana kebocoran ini berlaku, saya tidak tahu."

Azam berkata beliau sangat berhati-hati dalam memberikan kenyataan mengenai perkara itu.

"Saya tahu batasan saya. Satu-satunya perkara yang saya nyatakan ialah ya, kami menerima laporan dan saya akan menyiasat. Ia adalah orang yang datang untuk membuat laporan yang mendedahkannya kepada umum."

Azam berkata, dia tidak mahu ia menjadi isu lagi.

"Biarlah. Setahu saya, laporan itu diserahkan kepada ketua jabatan. Terpulang kepada dia (CJ) sama ada dia mahu membentuk jawatankuasa atau tidak."

Pada Ogos 2022, satu dokumen yang didakwa sebagai kertas siasatan SPRM mengenai Hakim Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali, hakim yang mengetuai kes rasuah SRC International Najib, dikatakan bocor.

Nazlan telah mensabitkan kesalahan dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada Najib kerana menyalahgunakan RM42 juta dana SRC International.

Dokumen itu nampaknya menunjukkan bahawa SPRM telah menamatkan siasatannya terhadap Nazlan dan menyerahkan laporannya kepada Jabatan Peguam Negara.

Mahkamah Persekutuan, pada 24 Feb, telah memutuskan bahawa siasatan SPRM terhadap Nazlan dilakukan tanpa mengikut protokol.

Tengku Maimun, yang mengetuai panel tujuh anggota, berkata siasatan terhadap Nazlan mesti dijalankan mengikut protokol tertentu untuk melindungi kebebasan kehakiman.

Pada Rabu, anggota sayap Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Armada) membuat laporan polis, menuduh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Pembaharuan Perundangan dan Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said dan SPRM membocorkan surat siasatan.

Penolong setiausahanya Muhammad Faiz Rahmat berkata Azalina dan SPRM tidak mempunyai hak untuk menyiasat sama ada hakim telah melanggar Kod Etika Hakim 2009.

Memetik surat yang bocor, beliau juga mendakwa Azalina telah mengesahkan bahawa Nazlan telah melanggar kod etika kehakiman dalam penghakiman terhadap Najib dalam kes itu.

KLIK DISINI UNTUK RUJUKAN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...