Translate

05/05/2023

#SKANDAL 1MDB: ENAM TAHUN MELARIKAN DIRI, SUSPEK SKANDAL 1MDB DAN SRC INTERNATIONAL DICEKUP


Kuala Lumpur: Suspek skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan SRC International Sdn Bhd dicekup di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas hampir enam tahun melarikan diri.

Sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, suspek yang disyaki menerima sebahagian dana diseleweng daripada dua syarikat terbabit dikesan tiba di KLIA 2, jam 3.30 pagi kelmarin.

"Sebaik tiba, dia yang menghilangkan diri sejak 2018 diserahkan Notis Perintah untuk hadir di ibu pejabat SPRM Putrajaya pada jam 10 pagi kelmarin.

"Pegawai SPRM telah merakamkan keterangannya dan penggeledahan rumah dilakukan pada hari yang sama," katanya.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati suspek didapati terbabit dengan skandal itu dan menerima wang hasil seleweng menerusi akaun bank syarikat yang dikenali sebagai Wright Shaw Limited.

Sumber berkata, suspek juga dipercayai menerima sebahagian wang diseleweng dari dana 1MDB melalui Yayasan Rakyat Malaysia (YR1M).

"SPRM dengan kerjasama Commercial Affairs Departments Singapura (CAD Singapura) berjaya menyita akaun bank milik Wright Shaw Limited berjumlah kira-kira USD 5.2 juta," katanya.

Sementara itu, sumber memberitahu, pada 26 April lalu, SPRM membawa pulang kira-kira RM16 juta dana 1MDB yang diseleweng menerusi Totality Limited milik bekas Pengarah Eksekutif Pembangunan Perniagaan syarikat 1MDB, Casey Tang Keng Chee.

"Tang atau lebih dikenali Casey Tang terbabit dengan 1MDB ketika itu yang dikenali sebagai Terengganu Investment Authority (TIA) sehingga 2011.

"Konspirasinya adalah untuk mengelirukan bank dan menyembunyikan fakta tertentu daripada lembaga pengarah 1MDB untuk memindahkan USD700 juta kepada Good Star Ltd, yang didakwa dimiliki oleh Low Taek Jho (Jho Low)," katanya.

Menurut sumber, SPRM mengeluarkan waran tangkap atau red notice bertarikh 29 Jun 2018 terhadap Tang yang masih gagal dikesan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki mengesahkan penangkapan itu dan sedang berusaha mengesan beberapa lagi suspek dan aset lain di Singapura.

SPRM setakat ini berjaya mendapatkan kembali kira-kira 70 peratus aset 1MDB membabitkan jumlah kira-kira RM28.3 bilion.

KLIK DISINI UNTUK RUJUKAN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...