ULAMAK
sebagaimana yang
kita fahami ialah sekumpulan orang yang alim dalam bidang agama. Mereka alim dalam berbagai disiplin
ilmu. Ada juga yang mempunyai kelebihan alim dalam hampir semua bidang ilmu
yang ada.
Manakala UMARAK pula ialah sekumpulan manusia yang
diberikan Allah kuasa bagi memerintah. Samada tampuk kuasa itu diperolehi dengan cara
perwarisan, rampasan ataupun dengan cara yang diredahi Allah iaitu cara seperti
Khulafa ar-Rasyidin perolehi, dengan syura dan kemudian dibaiah oleh rakyat.
Carilah di mana-mana sekalipun, kedua-dua watak
ini, wajib ada dalam sesebuah negara. Kedua mereka pada kebiasaannya bertembung
antara satu sama lain. Amat jarang keduanya bersetuju dengan banyak hal yang
melibatkan pemerintahan bagi negara yang tidak mementingkan agama.
Kita maklum bagaimana para nabi dan rasul, ada yang
disiksa, bahkan dibunuh kerana menegur pemerintah yang terbabas dari jalan yang
Allah tetapkan sebagaimana Nabi Yahya. Ada umarak yang menerima teguran nabi
dan kemudiannya menjadi insan yang mulia. Raja Najasyi menjadi misalan terbaik.
Agama rakyat, mengikut agama pemerintah. Ini adalah
hal yang benar kerana sebaik sahaja Najasyi memeluk Islam, maka Habsyah
keseluruhannya bertukar menjadi negara Islam. Lihat Andalusia, Cordova,
Granada, setelah ditakluk oleh Raja Ferdinand dan Ratu Isabella, Sepanyol
berubah menjadi negara Kristian.
Oleh kerana pertembungan yang kuat antara orang
agama (mengambil Bishop sebagai penasihat agama Kristian) dan umarak ini, maka
kita lihat di negara-negara Kristian dahulu, sekularisma diwujudkan kerana
umarak sudah bosan dipengaruhi oleh keputusan agama. Mereka mahu pemisahan
kuasa dan kebebasan.
Jadi agamawan mereka kemudiannya didiamkan di dalam
gereja sahaja. Mereka diperlukan apabila hal-hal rasmi keagamaan dilangsungkan.
Tetapi tidak ada langsung suara mereka bagi turut dikumandangkan dalam parlimen
atau keputusan-keputusan besar negara. Begitulah agamawan mereka perlakukan.
MALANGNYA, dalam negara Islam, sedikit demi sedikit,
sistem sekular ini diterima masuk ke dalam pemerintahan negara. Ulamak-ulamak semakin dipinggirkan,
apatah lagi jika mereka yang agak vokal menentang kemahuan umarak. Kamal
Attartuk pastinya model terbaik bagi negara yang mengaku Islam.
Walaupun terdahulu sekularisma ini tidak diketahui
kewujudannya, tetapi sifat kebencian terhadap nasihat agama oleh pemerintah
sudah jelas kelihatan. Para imam mujtahid diketahui melalui jalan penyeksaan
yang berat hanya kerana tidak mahu berfatwa mengikut umarak.
Mungkin dari segi kejayaan material, negara tidak
kalah walaupun tidak mengikut nasihat yang benar dari ulamak. Tetapi bagi
manusia yang mencari redha Allah, harta benda bukanlah kayu pengukur kepada
pencapaian negara, tetapi budi dan akhlak itu yang lebih Utama.
Amerika
Syarikat dibenci dunia kerana perangai jahatnya, walau mempunyai kekuatan ekonomi,
tetapi tiada agama yang menjadi pedoman. SEKARANG KEBENCIAN ITU BERALIH
KEPADA CHINA pula yang cuba menjadi pembuli kepada negara-negara
jirannya yang kecil di Asia Tenggara. Ekonomi China, meningkat sentiasa. Tapi tiada akhlak, agama,
mereka dibenci.
Bagaimana pula dengan negara yang tidak mempunyai
kekuatan ekonomi, tetapi juga berakhlak buruk? Sudah tentulah mereka lebih
dibenci. Maka bagi menjadi negara yang baik, mengutamakan kebajikan kepada
rakyat, ulamak mestilah dibawa bersama dalam pemerintahan, kerana mereka tahu
jalannya kepada Allah.
Jelas keperluan ulamak mendampingi umarak dengan
kita melihat Sultan Muhammad al-Fateh, seorang sultan yang dipuji rasulullah
sebagai pemimpin yang terbaik, yang mempunyai ulamak sebagai penasihatnya dalam
menjalankan pemerintahan. Namun begitu, ada ulamak yang baik, ada ulamak jahat.
Saya teringat kisah di sebuah negara arab suatu
ketika dahulu, pemerintah meminta fatwa dari ulamaknya. Lalu ditanya kembali
oleh ulamak itu, fatwa yang bagaimana yang dimahukan oleh pemerintah.
Dijawabnya si pemerintah, ‘Yabnal kalb, (Hai anak anjing) engkau mufti atau aku
mufti.
Begitulah ulamak dihina hasil dari perbuatannya
sendiri. Tidak terkira ulamak yang malah sanggup memalsukan hadis atau
memesongkan tafsiran ayat-ayat Allah hanya untuk harga dunia yang sedikit.
Ulamak jenis inilah yang akan menjahanamkan negara kerana pemesongan fatwa
mereka.
DI
TERENGGANU, rakyatnya amat bernasib
baik kerana dipilih oleh Allah semenjak ratusan tahun dahulu, mempunyai kerajaan yang cintakan
Islam. Batu Bersurat, bukti yang jelas. Apabila umarak mencintai Islam, sudah
barang tentu, ulamak akan mendapat tempatnya di sisi umarak. Mereka dimuliakan.
Apabila ada pertalian erat antara keduanya ini,
maka negeri akan menjadi makmur seiring dengan keperluan dunia. Tok Ku Paloh
dan Sultan Zainal Abidin III, adalah pasangan yang sangat utuh bergandingan
membentuk kerajaan Islam Terengganu yang gagal ditewaskan British.
KINI
MENTERI BESAR TERENGGANU, DATO’ SERI DR. AHMAD SAMSURI MOKHTAR, AMAT MENGHORMATI ULAMAK,
malah menjadikan Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai gurunya
bagi menjalankan pentadbiran yang lebih baik bagi kesejahteraan rakyat
Terengganu, DIPAYUNGI oleh Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin yang
dikasihi.
Alhamdulillah dan kita berharap, ianya menjadi
suatu tanda bagi kebangkitan Terengganu dalam semua bidang, dunia dan akhirat,
atas eratnya kasih sayang ulamak dan umarak Terengganu ini. Tiadalah yang
membahagiakan melihat kesederhanaan foto mereka berdua ini.
Sebenarnya mereka sering berjumpa, menegur apa yang
silap, membantu apa yang lemah, menyokong apa yang betul. Bagaikan kasih ayah
kepada anak demi melindungi sesama mereka dari kemurkaan Allah. Jelas kerajaan
PAS di Kelantan, Terengganu dan Kedah berusaha bergerak atas kehendak Allah.
Tiada kes penyelewengan. Yang ada fitnah dan cacian.
Semoga Allah melindungi mereka berdua. Asbab kasih
sayang mereka kerana Allah, Allah menjadikan rakyat Terengganu semakin
bertambah ketaqwaan dan membuka seluas-luasnya pintu-pintu keberkatan dari
langit, sebagaimana yang dijanjikanNya kepada orang-orang yang bertaqwa.
Bencilah wahai sekelian pembenci, tiadalah benci
kamu itu merendahkan martabat manusia yang mulia, tetapi benci kamu sebenarnya
kepada kebaikan dan kebenaran, akhirnya akan membenamkan diri kamu sendiri
dalam kebencian orang lain pula terhadap kamu nanti.
Nukilan: Mohd Nasir Abdullah
02 Februari 2020