Translate

02/05/2017

Tony Pua & Wong Chen Penghasut/Pembohong/Penipu Perlu Ditangkap Segera

Ahli Parlimen PKR Kelana Jaya, Wong Chen telah menuduh penyelesaian IPIC-1MDB perlu ditanggung oleh pembayar cukai Malaysia, baca sini. Tuduhan yang hampir sama juga dibuat oleh Ahli Parlimen Batu, Tony Pua di sini.
1MDB telah menyelesaikan timbang tara dengan dana Abu Dhabi International Petroleum Syarikat Pelaburan (IPIC). Kedua-dua syarikat mengeluarkan kenyataan berasingan tentang penyelesaian prosiding timbang tara di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa di London.
1MDB hanya pernah membayar US$3.5 bilion kepada IPIC dalam pelbagai bayaran yang IPIC pada mulanya menafikan. Sekarang IPIC dengan jelas telah mengakui dalam satu kenyataan mereka bahawa bayaran itu wujud.
Dalam satu kenyataan di Bursa Saham London IPIC, mereka menulis:

“Kedua-dua pihak juga telah bersetuju untuk mengadakan perbincangan dengan niat yang baik berhubung pembayaran yang dibuat oleh kumpulan 1MDB kepada entiti tertentu.”

Ini bermakna bon US$3.5 bilion itu akan diselesaikan berdasarkan kepada wang dari bayaran-bayaran tersebut. 1MDB juga tidak melepaskan hak untuk menyaman IPIC jika tiada persetujuan dicapai berkenaan pembayaran ini menjelang tahun 2020. Dalam pada itu, IPIC masih penjamin bagi bon US$3.5 bilion.
1MDB tidak pernah membayar tambahan US$2.5 bilion kepada IPIC dan tidak akan membayar US$2.5 bilion kepada IPIC. 1MDB akan menggunakan wang yang akan dijana daripada unit dana US$2.5 bilion yang sedia ada yang telah dijamin oleh Aabar.
Ini adalah cara bagaimana US$2.5 bilion itu akan digunakan:
a) Membayar balik IPIC US$1.2 bilion yang merangkumi US$1 bilion yang mereka bayar kepada 1MDB pada bulan Jun 2015 dan US$200 juta yang telah IPIC bayar untuk faedah ke atas bon US$3.5 bilion pada tahun lepas.
b) 1MDB akan menyimpan US$1.3 bilion yang selebihnya untuk membayar faedah ke atas bon US$3.5 bilion sehingga tarikh matang.
Terdapat sedikit perbezaan dari penyelesaian yang diumumkan semalam dengan persetujuan pertukaran aset pada bulan Jun 2015. Sebagaimana mengikut perjanjian asal, tiada wang yang datang dari Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) atau pembayar cukai sama sekali. Semuanya dari 1MDB.
Jadi, bagaimana Tony Pua dan Wong Chen menyimpulkan bahawa 1MDB telah membayar dua kali ganda atau yang lebih teruk, penyelesaian IPIC-1MDB akan ditanggung oleh pembayar cukai rakyat Malaysia?

Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...