Dasar Cabotage (Kabotaj – hak untuk
mengendalikan perkhidmatan laut, udara, atau perkhidmatan pengangkutan lain
dalam wilayah tertentu) telah diperkenalkan oleh Mahathir semasa beliau menjadi
Menteri Perdagangan dan Perindustrian serta Timbalan Perdana Menteri. Ia
berkuat kuasa pada 1 Januari 1980.
Dasar ini bermakna bahawa hanya kapal milik Malaysia
dibenarkan untuk terlibat dalam perkapalan domestik antara pelabuhan domestik
di Malaysia dan mempunyai kesan di mana kapal-kapal asing tidak boleh memunggah
kargo mereka secara langsung di pelabuhan-pelabuhan lain dan perlu pergi
melalui pelabuhan ditetapkan seperti Pelabuhan Klang.
Jadi, ia bermakna bahawa kapal-kapal tidak boleh
menghantar kargo yang diimport ke Sabah secara langsung dan mesti memunggah di
Port Klang dan kemudian satu lagi kapal milik rakyat Malaysia akan menghantar
kargo dari Pelabuhan Klang ke Sabah meningkatkan kos tambahan.
Ini adalah salah satu sebab mengapa harga barangan
di Sabah dan Sarawak sentiasa lebih tinggi daripada di Semenanjung Malaysia.
Orang-orang yang mendapat banyak manfaat daripada
dasar yang menghadkan persaingan dan mewujudkan monopoli ini adalah syarikat
penghantaran berpangkalan di semenanjung seperti Konsortium Perkapalan yang
juga pemilik Diperdana Corp (yang dibelinya dari saudara Vincent Tan, Danny) –
di mana anak Mahathir, Mirzan mengaut sejumlah wang yang banyak.
Sebaliknya orang yang menderita adalah rakyat
Malaysia Timur yang terpaksa menanggung harga dan kos hidup yang lebih tinggi.
Sumber: BERSAMBUNG DAN KLIK DISINI
Sumber: BERSAMBUNG DAN KLIK DISINI