Translate

10/05/2017

Najib Hapuskan Dasar Kabotaj 37 Tahun Mahathir Terhadap Sabah, Sarawak & Labuan

Dasar Cabotage (Kabotaj – hak untuk mengendalikan perkhidmatan laut, udara, atau perkhidmatan pengangkutan lain dalam wilayah tertentu) telah diperkenalkan oleh Mahathir semasa beliau menjadi Menteri Perdagangan dan Perindustrian serta Timbalan Perdana Menteri. Ia berkuat kuasa pada 1 Januari 1980.

Dasar ini bermakna bahawa hanya kapal milik Malaysia dibenarkan untuk terlibat dalam perkapalan domestik antara pelabuhan domestik di Malaysia dan mempunyai kesan di mana kapal-kapal asing tidak boleh memunggah kargo mereka secara langsung di pelabuhan-pelabuhan lain dan perlu pergi melalui pelabuhan ditetapkan seperti Pelabuhan Klang.
Jadi, ia bermakna bahawa kapal-kapal tidak boleh menghantar kargo yang diimport ke Sabah secara langsung dan mesti memunggah di Port Klang dan kemudian satu lagi kapal milik rakyat Malaysia akan menghantar kargo dari Pelabuhan Klang ke Sabah meningkatkan kos tambahan.
Ini adalah salah satu sebab mengapa harga barangan di Sabah dan Sarawak sentiasa lebih tinggi daripada di Semenanjung Malaysia.
Orang-orang yang mendapat banyak manfaat daripada dasar yang menghadkan persaingan dan mewujudkan monopoli ini adalah syarikat penghantaran berpangkalan di semenanjung seperti Konsortium Perkapalan yang juga pemilik Diperdana Corp (yang dibelinya dari saudara Vincent Tan, Danny) – di mana anak Mahathir, Mirzan mengaut sejumlah wang yang banyak.
Sebaliknya orang yang menderita adalah rakyat Malaysia Timur yang terpaksa menanggung harga dan kos hidup yang lebih tinggi.

Sumber: BERSAMBUNG DAN KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...