Translate

01/05/2013

Datuk Harun Taib tetap menyokong dasar luar Barisan Nasional mengenai ISRAEL

Malaysia Nubuatan dari Jerusalem - Harun Taib
KUALA LUMPUR: Dewan ulama Pas Datuk Harun Taib berkata parti itu tidak akan membenarkan kerajaan Pakatan Rakyat untuk berkawan atau menjalinkan hubungan dengan Israel jika pakatan pembangkang menang dalam pilihan raya umum.

Malah, Harun ketika bercakap kepada  The Mole  berkata Pas akan meneruskan dasar dasar luar pemerintah semasa kerajaan Barisan Nasional yang tidak mempunyai apa-apa hubungan diplomatik dengan Israel.

"Pas adalah bertentangan dengan mana-mana hubungan dengan Israel. Jika kita membentuk kerajaan, kita akan memastikan dasar luar negara kita akan berdasarkan kepada nilai-nilai Islam. "

Beliau berkata demikian dalam mengulas Youtube video menunjukkan sekumpulan Kristian dari pelbagai negara berkumpul di Jerusalem "berdoa" untuk sebuah Kerajaan baru di Malaysia yang bukan sahaja pro-Kristian tetapi juga mesra kepada Israel.

Dalam video 16.53 minit posted in Youtube oleh Karen Dunham, ia menunjukkan sekumpulan penceramah berkumpul di sebuah gereja di Jerusalem, menyatakan doa dan harapan bahawa sebuah Kerajaan baru akan ditubuhkan di Malaysia selepas pilihan raya umum mereka.

Artikel itu  menyatakan :  "Saya menyokong segala usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel," kata Encik Anwar, walaupun dia berhenti pendek berkata beliau akan membuka hubungan diplomatik dengan negara Yahudi itu, satu langkah yang katanya kekal bergantung kepada Israel menghormati aspirasi rakyat Palestin. "

Ucapan beliau telah dikritik dengan beberapa pemimpin Pas  dilaporkan  meminta Anwar bagi mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu.

The Perdana Global Peace Foundation, sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang telah menjadi peneraju dalam melawan ketidakadilan Malaysia yang dilakukan oleh rejim Tel Aviv terhadap rakyat Palestin, telah menunjukkan  keluar ia adalah usaha tersebut (melindungi keselamatan Israel) yang telah membawa kepada pembunuhan beramai-ramai Palestin.

Harun bagaimanapun berkata kerajaan baru yang sedang disebut dalam video tidak semestinya kerajaan Pakatan.

"Ia boleh dirujuk kepada mana-mana pihak yang menang pilihan raya."

Harun berkata, sepatutnya tidak ada apa-apa isu agama di Malaysia sebagai orang yang bebas untuk mengamalkan agama mereka.

"Kami menghormati orang-orang Kristian dan sebaliknya seperti apa yang telah diajar dalam prinsip-prinsip Islam. Sepatutnya tidak ada sebarang masalah tentang perkara ini, "kata Harun.

Sumber:themole


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...