Translate

15/01/2023

#PRU15: BN FAIL PETISYEN PILIHANRAYA (3) KERUSI PARLIMEN MARANG


KUALA LUMPUR - [DIKEMAS KINI] Barisan Nasional (BN) memfailkan petisyen pilihan raya bagi tiga kerusi Parlimen termasuk kawasan Marang yang disandang Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang BERHUBUNG DAKWAAN PEMBELIAN UNDI.

Perkara itu didedahkan menerusi jemputan media yang dikeluarkan ibu pejabat Umno untuk mengadakan sidang media berhubung perkara itu yang akan diadakan petang esok

Jemputan itu menyatakan bahawa sidang media itu akan dipengerusikan oleh Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu Datuk Seri Ahmad Said, yang akan disertai oleh sepasukan peguam untuk memberikan maklumat terkini mengenai tiga petisyen pilihan raya oleh BN.

Ia menyatakan bahawa petisyen itu telah difailkan oleh calon BN pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) yang bertanding di kawasan Marang, Kemaman, dan Kuala Terengganu - semuanya berada di Terengganu.

Jemputan itu secara khusus menyebut bahawa petisyen itu bertentangan dengan calon Perikatan Nasional (PN) di kerusi masing-masing.

"Ketiga-tiga petisyen pilihan raya ini adalah BERHUBUNG DAKWAAN RASUAH BERLELUASA YANG DILAKUKAN PN SEMASA PRU15.

Kerusi Kuala Terengganu kini disandang oleh Datuk Ahmad Amzad Hashim, ahli parlimen PAS yang baru-baru ini disaman oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana fitnah selepas beliau menuduh perdana menteri berbohong mengenai menerima gaji hanya RM1 ketika menjadi penasihat ekonomi Selangor.

Sementara itu, kawasan Parlimen Kemaman disandang oleh Che Alias Hamid, penyandang dua penggal di situ.

Ketiga-tiga calon PAS memenangi kerusi masing-masing dengan majoriti yang lumayan.

Sebelum ini, Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir mengesahkan gabungan itu telah memfailkan beberapa petisyen pilihan raya bagi mempertikaikan keputusan beberapa kerusi dimenangi PN atas dakwaan membeli undi, namun berhenti menamakan mereka

Beliau berkata gabungan itu MEMPUNYAI "ASAS KUKUH" untuk mengambil tindakan sedemikian.

Sebelum ini pada 9 Januari, Ketua Penerangan Umno Isham Jalil mendakwa PN memenangi banyak kerusi dalam pilihan raya baru-baru ini kerana amalan rasuah seperti membeli undi.

Isham seterusnya berkata PRU15 merupakan pilihan raya yang "PALING KOTOR" setakat ini kerana kes pembelian undi meluas.

"Selepas membincangkan perkara itu dengan pemimpin parti, kami telah mengenal pasti sekurang-kurangnya tiga kerusi Parlimen di mana kami akan memfailkan petisyen pilihan raya kerana lawan kami terlibat dalam pembelian undi," kata Isham

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...