Translate

02/05/2020

BILA NAK PECAT ATAU ARAH LETAK JAWATAN GABENOR BNM????

SEJARAH GABENOR BANK NEGARA DILANTIK OLEH MENTERI KEWAYANGAN (KOMUNIS LIM)

KATA kunci 'u-turn' terus tular di platform Twitter dan platform utama media sosial lain sepanjang Khamis malam berhubung kenyataan media yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) malam tadi.

Rata-rata netizen nyata kecewa dengan pengumuman terbaharu dari bank pusat itu yang disifatkan sebagai bercanggah dengan pengumuman yang disiarkan pada 25 Mac 2020 lalu.

Di akaun Facebook rasmi BNM, netizen menyuarakan rasa tidak puas hati mereka berhubung perkembangan terkini yang mengandungi pemberitahuan jadual pembayaran balik semakan dan apa-apa sahaja perubahan terhadap jumlah pembayaran, yang meliputi jumlah kadar faedah atau keuntungan biasa yang terakru sepanjang tempoh moratorium.

Bagi pemilik akaun Boon Heng, tindakan mengeluarkan kenyataan media kali ini dianggap telah mengelirukan rakyat Malaysia.

Senada dengan Boon Heng, Keong Ng pula mahu BNM mengeluarkan kenyataan yang memudahkan pemahaman rakyat Malaysia.

"Tiada benda percuma dalam dunia ini. Bayar tepat pada masanya atau bayar lebih," katanya menerusi ruangan komen.

Antara lain,
HIRMI HANIF PULA MENGANGGAP PENANGGUHAN YANG DIBERIKAN SEBELUM INI HANYA HARAPAN PALSU.

"Orang minta tangguh sebab pendapatan terjejas, mana nak datang pendapatan untuk bayar sekaligus?" soal Hirmi.

Jika dilihat di Twitter, hampir lebih 10,000 pengguna menggunakan kata kunci 'u-turn' sebagai memberi reaksi terhadap kenyataan media oleh pihak BNM.

Ada antara mereka menganggap perubahan dasar ini menyebabkan orang ramai mula keliru dan menyuarakan ketidakpuasan hati di media sosial.

Antara lain, ada antara netizen yang mula menganggap bahawa 'Mak Cik Kiah tertipu'.

Malah, di laman Change.org, satu petisyen dalam talian telah dibuat dan ia mendapat hampir 1,000 tandatangan hanya dalam tempoh 20 minit.

"Sila ikut arahan Perdana Menteri" antara komen paling banyak dikongsi dalam petisyen berkenaan.

Sementara itu rakyat diingatkan
KEKELIRUAN INI ADALAH BERPUNCA DARIPADA PIHAK BANK NEGARA. Sebagaimana yang diketahui, Gabenor BNM adalah lantikan semasa kerajaan Pakatan Harapan (PH) sedang berkuasa.

Oleh itu tidak hairan boleh berlaku perkara 'u-turn' seperti ini. Ia adalah normal baharu bagi kerajaan PH pada waktu itu.

Malangnya pihak BNM mungkin terlupa, kerajaan sudah bertukar.
NEGARA BUKAN LAGI DIKUASAI OLEH PAKATAN HARAPAN. Maka, perkara 'u-turn' tidak boleh lagi dijadikan kebiasaan bagi mereka.

DATUK NOR SHAMSIAH MOHD YUNUS DILANTIK SEBAGAI GABENOR BANK NEGARA MALAYSIA PADA 1 JULAI 2018 DI ERA PAKATAN HARAPAN.

Pelantikan Gabenor dibuat pada masa pergolakan politik terbesar Malaysia dalam tempoh beberapa dekad susulan kemenangan tidak dijangka parti dipimpin Dr Mahathir pada pilihan raya 2 tahun lalu.

INI MERUPAKAN KALI PERTAMA PELANTIKAN GABENOR BANK NEGARA DIBUAT OLEH SEORANG MENTERI KEWANGAN, LIM GUAN ENG. – AstroAwani/Cinca

Read more: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...