Translate

26/08/2017

MAHATHIR TERLIBAT SKANDAL KEWANGAN TERBESAR DUNIA

Prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap skandal terbesar DUNIA pertukaran matawang asing Bank Negara Malaysia (BNM) bermula hari ini.
Cubaan pertama peguam Tun Dr. Mahathir Mohamed, Hanif Khatri Abdulla untuk menggantikan pengerusi panel Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan ahli panel Saw Choo Boon telah menemui kegagalan.
Pada prosiding hari pertama ini, sekurang-kurangnya terdapat dua “percubaan mencelah dan/atau usaha mengganggu” siasatan yang telah dilakukan oleh pihak Mahathir.
CUBAAN PERTAMA adalah peguam beliau berusaha untuk turut serta terlibat secara aktif dalam siasatan ini. Hanif dilaporkan telah menulis kepada Setiausaha RCI, Yusuf Ismail untuk terlibat mengendalikan pemerikasaan dan menyoal balas para saksi.
Meski pun Hanif mengemukakan alasan berdasarkan Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 (Akta 119), namun prosiding siasatan ini adalah perlantikan rasmi dari Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong.
Ini bermakna, mereka yang terpilih merupakan professional yang dipercayai tahap integriti dan professionalismenya serta tidak dipengaruhi oleh sentimen mana-mana pihak yang mempunyai kecenderungan untuk tidak berlaku adil.
CUBAAN KEDUA menyaksikan permohonan siasatan tertutup terhadap kerugian pertukaran asing Bank Negara Malaysia (BNM) yang ditanggung dua puluh tahun lalu oleh Datuk Tan Hock Chuan, seorang peguam juga.
Memandangkan prosiding ini adalah pendengaran awam dan merupakan suatu siasatan (bukan perbicaraan), Pengerusi RCI, Tan Sri Mohd Sidek Hassan tidak bersetuju dengan permintaan Tan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...