Gambar hiasan |
KUALA LUMPUR 10 Jan. – Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM) mengingatkan semua kementerian dan agensi bertanggungjawab agar
peka serta bertindak segera menyelesaikan aduan rakyat sebelum dilaporkan di
dalam surat khabar dan menimbulkan kemarahan orang ramai.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan
berkata, kelemahan untuk bertindak dengan pantas akan menyebabkan rakyat
menanggung bebannya sama ada dalam soal kos atau pun kelemahan perkhidmatan
yang diberikan kerajaan.
Menurut beliau, kegagalan Kementerian Kesihatan
mengesan dan memperbaiki kerosakan sistem pendingin hawa di Hospital Tengku
Ampuan Afzan, Pahang dengan lebih awal adalah contoh yang perlu dijadikan
iktibar agar tidak berulang pada masa akan datang.
“Kerajaan bekerja untuk rakyat sebagai
satu pasukan, justeru jika ada ahli pasukan yang tidak menjalankan tugas dengan
baik, maka satu pasukan akan dihentam terutama sekali ketuanya.
“Itulah yang berlaku di hospital
berkenaan apabila rakyat sudah menderita rasa panas, maka walaupun masalah itu
berjaya diselesaikan, namun kemarahan tetap ada kerana mereka sentiasa
menjangka perkhidmatan yang terbaik daripada kerajaan,” katanya kepada Utusan
Malaysia di sini hari ini.
Nadzim mengulas tindakan Kementerian
Kesihatan mengambil langkah sementara menyelesaikan masalah pendingin hawa di
hospital berkenaan yang rosak dan perancangan untuk mengupah kontraktor bagi
memperbaiki keseluruhan sistem berkenaan.
Masalah tersebut bagaimanapun hanya diselesaikan
selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengeluarkan arahan kepada
pihak bertanggungjawab memandangkan kerosakan itu telah dilaporkan oleh media.
Sumber: KLIK DISINI