Translate

22/11/2013

TAHNIAH, TAHNIAH, TAHNIAH : Transformasi SPRM bawa impak positif

Transformasi SPRM bawa impak positif

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dibentuk Januari 2009, sedang melalui perubahan besar dari segi polisi dan strategi bagi memperkasakan usaha memerangi rasuah dengan cekap dan berkesan. 


Perubahan itu antara lain menyumbang kepada peningkatan berterusan dari segi kadar sabitan kes dibicarakan sejak 2009. 

“Terima kasih kepada Program Transformasi Kerajaan (GTP), Jabatan Peguam Negara dan program transformasi SPRM. Kita sudah mencapai kadar sabitan 71 peratus pada 2010 berbanding 54 peratus pada 2009, 75 peratus pada 2011 dan diikuti 85 peratus pada tahun lalu,” kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed. 

Abu Kassim menyerahkan Laporan Tahunan 2012 SPRM kepada Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah (JKMR) pada 6 November 2013 selaras dengan Akta SPRM 2009. 

Jelas Abu Kassim, pencapaian kadar sabitan 85 peratus tahun lalu menunjukkan paras itu lima peratus lebih berbanding piawaian ditetapkan badan antarabangsa untuk pencapaian terbaik. 

Di bawah program transformasi yang memfokus usaha merangka pelan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan usaha memerangi rasuah, SPRM menggariskan perubahan persepsi masyarakat ke arah positif sebagai antara elemen penting. 

Pelan berkenaan menetapkan tiga segmen iaitu pengurusan sistem dalam keberkesanan siasatan, pengurusan sistem dalam pencegahan dan pendidikan serta pembangunan modal insan.

KLIK SINI untuk artikel selanjutnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...