Translate

03/03/2013

Raja Liwat DALANG Insiden Lahad Datu - Reuters, Manila Times

SELAGI HASRAT RAJA LIWAT TIDAK TERCAPAI UNTUK MENJADI PM (Penaja Maksiat), SELAGI ITULAH BELIAU BERUSAHA UNTUK MENGHURU-HARAKAN NEGARA..

Pada Jumaat lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersungguh-sungguh menuduh UMNO yang mereka-reka cerita kononnya pencerobohan 100 lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah adalah atas jemputan pihak pembangkang.

Perkara ini cukup menghairankan kerana sejak pencerobohan itu berlaku, tidak ada satu pun kenyataan, baik rasmi atau tidak rasmi, yang dikeluarkan oleh UMNO menuduh Anwar atau parti pembangkang menjadi dalang di sebalik insiden itu itu.

Sebaliknya tuduhan itu dibuat oleh agensi berita antarabangsa, Rauters.
Malangnya orang lain yang makan nangka, orang lain pula yang terkena getahnya!

Untuk rekod, Reuters pada 14 Februari lalu melaporkan seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata bahawa kumpulan lelaki itu merupakan pengikut Sultan Sulu yang telah dijemput ke Sabah oleh seorang ahli politik daripada pihak pembangkang bagi menbincangkan mengenai isu tanah.

Kumpulan yang dianggotai 100 orang itu diketuai oleh Raja Muda Azzimudie Kiram, adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III, mendesak bertemu ‘personaliti’ tertentu apabila rundingan tersebut berlarutan.

Kumpulan berkenaan sebelum ini menuntut pengiktirafan sebagai tentera Sulu daripada kerabat Sultan Sulu, meminta agar komuniti Suluk, yang telah lama berada di Sabah tidak dihantar pulang.

Terbaru, akhbar Manila Times pula pada tarikh 16 Februari memberitahu, Sultan Muhammad Fuad Kiram I, mendakwa Malaysia menduduki Sabah secara haram dan Sabah merupakan milik Kesultanan Sulu hingga hari ini.

“Pencerobohan tersebut berlaku setelah bekas pemimpin Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga pemimpin de facto Pakatan Rakyat (PR) mencadangkan Sabah akan diberikan autonominya kepada pemerintahan kesultanan Sulu,” kata Jacinto.


Baca dan KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...