Translate

18/03/2013

Kejadian Rompak, Rogol Jejas Imej Pemandu Teksi

KUALA LUMPUR – Kejadian rompak dan rogol ke atas seorang pelancong Amerika Syarikat baru-baru ini satu tamparan hebat terhadap golongan pemandu teksi dan industri pelancongan negara ini, kata Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye.

Beliau berkata, jenayah itu telah menjejaskan nama baik industri pengangkutan awam negara khususnya teksi meskipun kejadian itu sebenanrya tidak melambangkan sikap pemandu teksi Malaysia secara keseluruhannya.

“Kejadian ini diibaratkan akibat nila setitik rosak susu sebelanga. Meskipun kejadian ini tidak melambangkan sikap pemandu teksi di negara ini tetapi telah menimbulkan persepsi negatif,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Media sebelum ini melaporkan seorang pelancong wanita warga Amerika Syarikat disamun, dikurung dan dirogol bergilir-gilir selepas menaiki sebuah teksi di Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor pada Isnin lalu.

Kejadian didakwa berlaku selepas wanita berusia 25 tahun itu selesai membeli barang di sebuah pusat beli-belah dan mengambil teksi untuk pulang ke hotel.
Mangsa dilaporkan berjaya melepaskan diri petang semalam sebelum membuat laporan di Balai Polis Sungai Pelek.

Mengulas lanjut, Lam Thye berkata, kejadian jenayah itu telah mendatangkan pandangan tidak baik terhadap tahap keselamatan penumpang yang mengunakan perkhidmatan pengangkutan awam terutamanya dalam kalangan pelancong asing.

Justeru beliau mengingatkan semua pemandu teksi bahawa mereka juga bertanggungjawab untuk menjaga nama baik perkhidmatan teksi dalam mengambarkan Malaysia sebagai sebuah negara yang tenteram dan selamat untuk dilawati.

Beliau bagaimanapun berkata, MCPF memuji kecekapan pasukan polis menahan seorang suspek kes itu dalam masa yang singkat dan kejayaan itu diharap dapat mengembalikan keyakinan orang ramai terhadap perkhidmatan awam di negara ini terutama dalam kalangan pelancong asing.

Beliau seterusnya meminta supaya satu pendekatan pemantauan dibuat dengan segera oleh pihak terlibat membabitkan pengangkutan awam teksi yang mungkin di curi untuk tujuan jenayah.

“Tahap keselamatan di dalam teksi perlu juga di pertingkatkan bagi memberi perlindungan kepada penumpang,” katanya lagi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...