Translate

29/08/2011

Asyik main gajet lupa hari raya

SEMANGAT Aidilfitri perlu diperkukuhkan di kalangan generasi muda.
Generasi muda makin pudar semangat Aidilfitri.

KUALA LUMPUR: Generasi muda sekarang dilihat lebih cenderung bermain gajet seperti iPad dan PlayStation daripada melayan tetamu yang berkunjung di rumah sempena Aidilfitri hingga dikhuatiri menjejaskan hubungan persaudaraan serta semangat lebaran. Ada anak muda sanggup berkurung dalam bilik sambil bertemankan gajet, melayan khidmat pesanan ringkas (SMS) atau melayari laman sosial daripada bermesra dengan sanak saudara dan kenalan, malah ada yang tidak mengenali saudara sendiri. 
Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamad Maliki Mohamad Rafiee, berkata biarpun ramai menganggap perlakuan anak muda itu sebagai sesuatu yang lumrah dan mengikut peredaran zaman, namun ia boleh menjejaskan budaya Melayu.

“Semua itu berkait rapat dengan keupayaan institusi kekeluargaan, bagaimana mereka mempertahan dan mengekalkan budaya yang sudah lama kita pertahankan ini.

“Jangan kerana kedatangan teknologi, kita menutup sebelah mata. Akhirnya akan terhakis budaya ini dan perlu diingat budaya yang ada adalah lambang sesuatu bangsa,” katanya kepada Berita Minggu di sini, semalam.

Maliki turut mengulas sikap golongan muda yang tidak mesra dengan saudara mara, malah segelintir daripada mereka tidak mengenali saudara sendiri.

Beliau berkata, keadaan itu secara tidak langsung akan menyebabkan ikatan persaudaraan yang terjalin menjadi longgar lalu timbul pelbagai masalah seperti isu pembahagian harta pusaka dan pengurangan aset orang Melayu.

Maliki berkata, golongan muda kini juga lebih selesa hidup dalam lingkungan keluarga yang kecil dan apabila memasuki lingkungan keluarga besar, mereka berasa tidak selesa lalu menyisihkan diri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...