Translate

10/04/2020

#COVID-19: AHLI PARLIMEN SEBAR BERITA PALSU DISIASAT: AYOB KHAN

JOHOR BAHRU - Polis Johor sudah membuka siasatan terhadap seorang Ahli Parlimen dan bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang MENYEBARKAN BERITA PALSU di sini malam tadi.

Ia mendakwa situasi di luar kawalan berlaku apabila ribuan pekerja Malaysia di Singapura bersesak-sesak untuk pulang di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar (BSI).

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, SEKIRANYA BENAR TINDAKAN TEGAS AKAN DIAMBIL TANPA MENGIRA STATUS MEREKA kerana perbuatan tersebut tidak bertanggungjawab dan menimbulkan kegusaran awam.

"Laporan mengenai isu ini sudah dibuat oleh Pengarah Imigresen Negeri Johor, Baharuddin Tahir di Balai Polis Larkin jam 11.30 pagi tadi dan siasatan diambil alih Unit Siasatan Jenayah Terklas Bukit Aman.

"KITA TIDAK ADA DUA UNDANG-UNDANG, SATU UNTUK ORANG AWAM DAN SATU LAGI UNTUK AHLI PARLIMEN. Semua orang adalah sama dan jika melakukan kesalahan akan disiasat di bawah undang-undang yang sama," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor (IPK) Johor di sini hari ini.


Menerusi akaun Facebook milik Ahli Parlimen berkenaan kira-kira jam11 malam tadi, disiarkan video dengan durasi 1 minit 4 saat menunjukkan orang ramai bersesak-sesak di bangunan tersebut sebelum menjadi viral dalam media sosial.

Di samping video yang dimuat naik itu, Ahli Parlimen itu meletakkan kapsyen: "Sedang berlaku di CIQ JB, situasi di luar kawalan. Pekerja Malaysia di Singapura cuba balik ke Malaysia secara beramai-ramai. Harap adalah hotel lima bintang untuk quarantine mereka."

Ayob Khan berkata, siasatan juga akan dilakukan adakah dakwaan itu benar-benar daripada Facebook Ahli Parlimen berkenaan atau pun daripada akaun Facebook palsu, tetapi menggunakan nama wakil rakyat tersebut.

Katanya, siasatan mendapati video berkenaan merupakan visual pada tahun lalu semasa latihan kebakaran dilakukan di bangunan berkenaan.

"Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan iaitu menyebabkan ketakutan atau kegentaran awam dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian," katanya.

Dalam pada itu, semakan di akaun Facebook milik Ahli Parlimen tersebut pada petang ini mendapati wakil rakyat dari Pahang itu sudah pun membuat permohonan maaf dalam status terbaharunya.

Rujukan: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...