Translate

07/02/2023

2 GEMPA BUMI KUAT MENGGEGARKAN TURKI! GEMPA BUMI 7.8 DAN 7.5 MEROSAKKAN BERIBU-RIBU BANGUNAN


Gempa bumi berukuran 7.8 magnitud pada awal pagi, diikuti oleh berpuluh-puluh gempa susulan, memusnahkan seluruh bahagian bandar-bandar utama Turki di rantau yang dipenuhi dengan berjuta-juta orang yang telah melarikan diri dari perang saudara Syria dan konflik lain.

Penyelamat menggunakan peralatan berat dan tangan kosong mereka untuk mengupas runtuhan belakang untuk mencari mangsa yang terselamat, yang mereka boleh dalam beberapa kes mendengar meminta bantuan di bawah serpihan.

"Sejak saya tinggal di zon gempa bumi, saya biasa digoncang," kata Melisa Salman, seorang wartawan di bandar Kahramanmaras, Turki.

"Tetapi itu adalah kali pertama kami mengalami apa-apa seperti itu," kata lelaki berusia 23 tahun itu kepada AFP.

"Kami fikir ia adalah kiamat."

Ketua Pusat Gempa Bumi Kebangsaan Syria, Raed Ahmed, menyifatkannya sebagai "gempa bumi terbesar yang direkodkan dalam sejarah pusat itu".

Sekurang-kurangnya 810 orang terbunuh dalam pemberontak dan bahagian yang dikawal kerajaan di Syria, kata media kerajaan dan sumber perubatan, sementara pegawai Turki melaporkan 1,498 lagi kematian.

Gempa bumi awal itu diikuti puluhan gempa susulan, termasuk gegaran berukuran 7.5 magnitud yang menggegarkan rantau itu di tengah-tengah kerja mencari dan menyelamat pada petang Isnin.

Mangsa yang terselamat di Turki bergegas keluar ke jalan-jalan yang dilitupi salji di piyama mereka, menyaksikan penyelamat menggali serpihan rumah yang rosak dengan tangan mereka.

"Tujuh anggota keluarga saya berada di bawah serpihan," kata Muhittin Orakci, mangsa yang terselamat di bandar Diyarbakir di Turki, kepada AFP.

"Kakak saya dan tiga anaknya ada di sana. Dan juga suaminya, bapa mertuanya dan ibu mertuanya.

Penyelamatan itu terhalang oleh ribut salji musim sejuk yang meliputi jalan-jalan utama di dalam ais dan salji.

Pegawai berkata gempa bumi itu menjadikan tiga lapangan terbang utama di kawasan itu tidak boleh beroperasi, seterusnya merumitkan penghantaran bantuan penting.

Gegaran terakhir Turki berukuran 7.8 magnitud adalah pada tahun 1939, apabila 33,000 orang mati di timur wilayah Erzincan.

Gempa bumi pertama semalam melanda pada 4:17 pagi (0117 GMT) pada kedalaman kira-kira 18 kilometer (11 batu) berhampiran bandar Gaziantep, Turki, yang merupakan rumah kepada kira-kira dua juta orang, kata Kajian Geologi AS.

https://youtu.be/JUN5vJtFeNU


https://youtu.be/GoTSYdDA-T4


https://youtu.be/rjuCKkjGD4w

https://youtu.be/sfwcfEejYFk

 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...