Translate

23/01/2023

SIAPA HARUS BERTANGGUNGJAWAB KERUGIAN RM10 BILION EKORAN PEMBAZIRAN ENAM JUTA DOS VAKSIN?

Benarkah seperti didakwa portal "The Coverage" melalui artikelnya bertajuk "KHAIRY DAN MUHYIDDIN MENJADI SANGAT KAYA DARI PEMBELIAN TERLEBIH 6 JUTA DOS VAKSIN COVID SECARA SENGAJA"?

Berikut adalah terjemahan artikel berbahasa Inggeris itu;

Khairy Jamaluddin Abu Bakar, bekas Menteri Sains, Teknologi, Inovasi secara terbuka mengumumkan pada Februari 2021 lalu bahawa KERAJAAN "PINTU BELAKANG" Muhyiddin Yassin akan memastikan "tiada satu dos" vaksin Covid-19 dibazirkan sebaik sahaja program imunisasi kebangsaan bermula pada penghujung bulan itu.

Vaksin itu sangat berharga sehingga orang ramai berebut untuk mendapatkan suntikan.

Disebabkan kekurangan vaksin ketika itu, Khairy berkata orang ramai tidak boleh memilih jenama vaksin kerana ia akan membawa kepada kekeliruan, berat sebelah, diskriminasi dan masalah logistik.

Terdapat khabar angin nakal bahawa etnik Cina diberi vaksin buatan China yang lebih rendah manakala etnik Melayu telah divaksin dengan jenama Pfizer yang unggul namun orang ramai tidak begitu peduli selagi mereka mendapat suntikan.

"Kami tidak mahu ia disimpan untuk tempoh lebih lama daripada yang diperlukan dari kemudahan penyimpanan ke pusat vaksinasi. Kami mahu mewujudkan sistem logistik yang menepati masa kepada permintaan dan bekalan", kata Khairy.

Selain itu, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata mereka yang gagal menghadiri pelantikan vaksin tanpa alasan yang kukuh boleh dikenakan tindakan.

Setahun kemudian, apabila lebih ramai rakyat Malaysia telah diberi vaksin sepenuhnya, kadar vaksinasi semakin perlahan dan ini membawa kepada kebimbangan orang ramai tentang pembaziran vaksin kerana sesetengahnya mungkin akan tamat tempoh tidak lama lagi.

Bagaimanapun, Dr Noor Hisham memberi jaminan kepada orang ramai bahawa vaksin Covid-19 tidak akan dibazirkan.

Bermula Februari 2022, Malaysia melancarkan vaksinasi Covid untuk kanak-kanak berumur 5 hingga 12 tahun.

Sehingga Okt 2022, lebih 72 juta dos vaksin Covid telah diberikan - 28.1 juta orang menerima sekurang-kurangnya 1 dos, 27.5 juta menerima dua dos dan 16.2 juta menerima suntikan penggalak.

Hanya 2% daripada populasi (640,000 orang) telah menerima dos keempat mereka dan sejumlah 61.2% menerima jenama Pfizer, manakala 29.8% mengambil Sinovac dan 7.9% orang diberi vaksin AstraZeneca.

PM10 ANWAR IBRAHIM YANG BARU MENGAMBIL ALIH TERAJU KERAJAAN  MENDEDAHKAN PADA 4 JAN 2023 LALU BAHAWA SEBANYAK 6 JUTA DOS VAKSIN COVID-19 MASIH BERBAKI DALAM STOK DAN TELAH TAMAT TEMPOH AKIBAT TIADA SAMBUTAN VAKSINASI LANJUTAN.

https://thecoverage.my/5735/rm10-billion-gone-missing-khairy-muhyiddin-became-very-rich-from-deliberate-over-purchase-6-million-doses-of-covid-vaccine/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...