Translate

09/08/2017

ADUN PKR KENA KENCING DENGAN DAP

ADUN PKR Kena Tipu Oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang Dengan Alasan ‘Isu Teknikal’


ADUN PKR kena tipu oleh Kerajaan Pulau Pinang dengan memberi alasan “isu teknikal” kerana tidak melakukan projek tebatan banjir di kawasannya.
Kerajaan DAP Pulau Pinang menyapu wang yang dibayar oleh pemaju yang sebenarnya bertujuan untuk banjir, simpan wang itu untuk “pengurusan aliran tunai” dan kemudiannya memberitahu ADUN itu bahawa ia adalah “isu teknikal”.
Tidak hairanlah beliau sampai menangis dalam mesyuarat DUN Pulau Pinang.
Anehnya, MBPP tidak pula mengalami masalah dana yang disekat ini – hanya MPSP.
Jika banjir berlaku lagi, Kerajaan DAP Pulau Pinang perlu memberitahu mangsa bahawa mereka mengalami kesusahan akibat “isu teknikal”.

NST: Laporan Ketua Audit Negara 2016 Siri 1 baru-baru ini mendedahkan bahawa Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) hanya menggunakan RM2.2 juta daripada RM63.39 juta yang dikutip dari 2008 hingga Jun 2016.

Majlis itu sepatutnya menyerahkan semua dana setiap tahun kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri.
Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti PKR, Dr Norlela Ariffin berkata, pecahan sebenar jumlah dana yang masuk atau keluar mesti didedahkan.
“Masalah yang dirisaukan ialah dana itu tidak digunakan untuk menyelesaikan masalah banjir kilat di kawasan Seberang Prai. Sebagai contoh, di kawasan Penanti saya sahaja, terdapat sembilan kawasan yang mudah terjejas akibat banjir yang boleh mendapat manfaat daripada dana ini,” katanya kepada New Straits Times.
Norlela berkata beliau telah banyak kali bertanya mengenai dana itu, dan diberitahu wang itu disimpan di dalam akaun majlis kerana “isu teknikal”.

Norlela berkata, beliau telah meminta dana untuk memperbaiki saliran di Penanti, tetapi permintaan beliau lambat untuk dipenuhi.
“Saya mendapat dana tetapi untuk projek-projek kecil, yang saya sangat berterima kasih untuknya, tetapi projek yang memerlukan kos lebih daripada RM500,000 biasanya ditangguhkan kerana kekurangan dana.”
Beliau berkata beberapa projek tebatan banjir, yang bernilai lebih daripada RM1 juta, mungkin mengambil masa beberapa tahun sebelum dana diberikan.
Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...