4 Projek
Pengangkutan Awam Utama KL Yang Dimulakan Mahathir Semua MUFLIS.
Terdapat empat projek pengangkutan awam utama KL yang dimulakan
oleh Mahathir. Projek-projek itu ialah:
1. Laluan Monorail KL
– Projek
monorel yang diswastakan ini telah diluluskan dalam mesyuarat kabinet pada Jun
1989. Kosnya dianggarkan berjumlah RM143 juta. Apabila akhirnya selesai dan
dibuka, ia menelan kos sebanyak RM1.18 bilion pada tahun 2003.
– telah muflis
– telah muflis
–
diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik kerajaan pada tahun 2007
dengan kos RM882 juta.
2. Laluan LRT Putra
– laluan
yang diswastakan ini memulakan operasi pada tahun 1998.
– telah muflis
–
diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik kerajaan pada tahun 2002
dengan kos antara RM4.5 bilion hingga RM5.7 bilion.
3. Laluan LRT STAR
– laluan
yang diswastakan ini memulakan operasi pada tahun 1996.
– telah
muflis
–
diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik kerajaan pada tahun 2002
dengan kos RM3.3 bilion.
4. Perkhidmatan Bas Intrakota
–
perkhidmatan bas yang diswastakan ini memulakan operasi pada tahun 1998.
– telah muflis
–
diselamatkan dan diambil alih oleh Prasarana milik kerajaan pada tahun 2003
dengan kos RM177 juta.
Kesemua
empat projek pengangkutan awam utama KL yang dimulakan oleh Mahathir telah
diberikan kepada syarikat swasta melalui konsesi dan kemudian menjadi muflis.
Kerajaan perlu menyelamatkan (bail-out) SEMUA projek-projek
Mahathir.
Bandingkan
ini dengan projek pengangkutan awam oleh Najib yang terdiri daripada sambungan
LRT1, sambungan LRT2 dan kini MRT 1 SBK yang baru-baru ini dilancarkan, yang
semuanya berada di dalam tangan kerajaan, tidak mempunyai perjanjian konsesi
yang memerlukan kenaikan kadar tiket secara berkala dan semuanya disiapkan
tepat pada masanya dan mengikut anggaran atau lebih awal daripada masa dan di
bawah anggaran yang ditetapkan.
Sumber: KLIK DISINI