Translate

18/07/2014

Tentera Israel bermula operasi darat di Gaza


Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah mengarahkan pihak tentera untuk memulakan operasi darat di Gaza.
"Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan telah mengarahkan IDF untuk memulakan operasi darat malam ini untuk melanda terowong pengganas dari Gaza ke Israel," kata kenyataan itu.
Satu pasukan IDF besar telah melancarkan fasa baru Operasi Perlindungan Edge memulakan operasi darat di Semenanjung Gaza, jurucakap IDF telah disahkan.
Menurut kenyataan itu, matlamat IDF adalah untuk sasaran terowong Hamas "membolehkan pengganas untuk menyusup masuk ke Israel dan melancarkan serangan."


"Kami kini berterusan dengan tentera darat untuk menyerang infrastruktur pengganas, infrastruktur Hamas, di beberapa kawasan di Gaza," kata jurucakap tentera Leftenan-Kolonel Peter Lerner kepada pemberita.
"Berikutan 10 hari serangan Hamas melalui darat, udara dan laut, dan selepas penolakan berulang tawaran untuk deescalate keadaan, Israel Angkatan Pertahanan (tentera) telah memulakan operasi tanah dalam Semenanjung Gaza," kata IDF dalam satu kenyataan, menurut AFP.
IDF juga menuduh Hamas menggunakan kematian orang awam untuk melukis tindakan Israel dalam cahaya yang negatif.
"Dalam menghadapi taktik Hamas memanfaatkan korban awam dalam usaha mencapai matlamat pengganas, IDF akan meneruskan usaha pernah berlaku sebelum ini untuk mengehadkan kemudaratan awam," katanya.
Sementara itu jurucakap Hamas berkata langkah Israel adalah "bodoh" dan akan mempunyai "akibat yang besar."
Saksi dan penduduk Gaza dilaporkan meriam berat dan serangan tentera laut di sepanjang sempadan Gaza.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...