Translate

07/07/2014

TENGKU ADNAN TIDAK LAYAK JADI MENTERI WILAYAH ????



Terlajak kereta boleh digostan, terlajak kata….

Orang tua-tua selalu berpesan kepada anak-anak muda, sebelum bercakap, lebih baik berfikir terlebih dulu. Tapi apabila orang tua-tua sendiri yang terlajak kata, lain jadinya.
Apatah lagi jika “orang tua” itu merupakan seorang pemimpin atau menteri. Inilah yang berlaku kepada Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.
Pada 1 Julai lalu, agensi berita nasional Bernama melaporkan Tengku Adnan sebagai berkata, pemberi dan peminta sedekah bakal berdepan hukuman seperti denda apabila undang-undang berkaitan kegiatan mengemis di ibu negara diperketat.
"Kita akan ambil satu kaedah di mana yang pemberi kita akan saman dan penerima pula akan kita 'angkut' kerana kebanyakan peminta sedekah ini adalah orang asing.
"Selain itu, badan bukan kerajaan (NGO) yang memberi makanan secara percuma kepada gelandangan juga akan ditetapkan tempatnya dan tidak boleh merata-rata tempat kerana ini akan mengundang kekotoran," katanya seperti dilaporkan Bernama.
Dua hari selepas itu, media melaporkan Tengku Adnan sebagai berkata:"Mengenai gelandangan ini kita bukan tidak cuba carikan kerja untuk mereka. Bila kita beri mereka kerja mereka tidak mahu kerana adanya NGO yang memudahkan mereka mendapatkan makanan.
"Imej bandar raya terjejas teruk, bukan saja jalan kotor tetapi ada antara mereka penghidap HIV, penagih dadah," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur.
Kenyataan Tengku Adnan itu mengejutkan ramai pihak apalagi ia dilakukan pada bulan Ramadan di mana umat Islam digalakkan untuk bersedekah dan membantu pihak yang kurang bernasib baik.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...