Translate

19/09/2013

TUN MAHATHIR: MAYAT CHIN PENG HARUS KEKAL DI BANGKOK

Chin Peng
Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ia adalah yang terbaik mayat Chin Peng, bekas pemimpin Parti Komunis Malaya, untuk kekal di Bangkok kerana cuba untuk membawa ke Malaysia akan membuat banyak rasa tidak puas hati dan kemarahan.

Dr Mahathir berkata: "Sejak dia meninggal dunia di sini (di Bangkok) dan sedang dibakar di sini, jenazah beliau juga harus kekal di sini."

Beliau berkata, jika mayat Chin Peng itu akan dibawa balik ke Malaysia, ia akan mewujudkan banyak kemarahan di kalangan orang-orang yang ahli keluarga mangsa kekejaman beliau.

"Mengapa membuat apa-apa masalah? Hanya meninggalkan mayat di sini," kata Dr Mahathir dalam satu temu bual di sini.

Dr Mahathir tiba di Bangkok lewat Ahad dan berada di sini untuk menerima ijazah Doktor Kehormat Sastera dalam pengurusan awam dan swasta yang sedang diberikan oleh ternama Christian University of Thailand.

Selain daripada itu, beliau juga di sini atas jemputan lain institusi Thailand berprestij, Universiti Thammasart, untuk menghadiri persidangan antarabangsa mengenai "Menilai Kesediaan Asean mengikut Negara: Peluang, Kebimbangan dan Prepareness arah AEC 2015" di mana beliau menyampaikan ucaptama . 

Beberapa pihak di Malaysia telah mendesak Kerajaan untuk membolehkan mayat Chin Peng (lahir Ong Boon Hua), yang meninggal dunia pada hari Isnin di sini pada usia 88, untuk dibawa ke kampungnya di Sitiawan, Perak. 

Pihak berkuasa telah menegaskan bahawa ia tidak akan membenarkan ia. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah dilaporkan sebagai berkata bahawa Malaysia tidak akan membenarkan Chin Peng untuk dikebumikan di sana kerana sejarah hitam dia telah dicipta dan bahawa dia tidak lagi memegang kerakyatan Malaysia
  
Sementara itu, Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata Putrajaya perlu membenarkan abu Chin Peng akan dikebumikan di kampung halamannya di Sitiawan, Perak.

"Kerajaan hendaklah berjiwa besar selepas kematiannya. Mereka tidak membenarkan beliau untuk kembali semasa hayatnya,"

Dalam satu lagi laporan , Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata di Twitter bahawa keselamatan telah ditingkatkan di sempadan dan pintu masuk untuk mengelakkan cubaan menyeludup mayat Chin Peng ke negara ini.

"Semua pintu masuk ke Malaysia dipantau dan lelaki dimaklumkan untuk mengelakkan mayat Chin P untuk memasuki Negara @ PDRMsia," menurut satu tweet di @ KBAB51 laman Twitter beliau.

Dilahirkan pada akhir Oktober 1924 di Setiawan, Perak, Chin Peng adalah nom de guerre Ong Boon Hua dan telah  hidup dalam buangan di Thailand selama lebih daripada lima dekad.

Beliau adalah bekas gerila komunis yang paling terkenal di Malaysia dan telah mengetuai pemberontakan menentang tentera British dan Komanwel dalam tempoh yang dikenali sebagai darurat, masa yang paling berdarah dalam sejarah moden negara.
Kira-kira 10,000 orang dipercayai telah dibunuh.  
   
Chin Peng kehilangan perjuangan undang-undang dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan hidup dalam buangan di Thailand dan tidak dibenarkan untuk kembali ke Malaysia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...