Translate

08/07/2013

PENYAKIT BERJANGKIT MENULAR KE SUKAN SUKMA EDISI KE 16 ???

SIAPA YANG PERLU DIPERSALAHKAN ???

PETALING JAYA: Ia adalah memalukan edisi ke-16 dua tahun sekali Sukan Malaysia.
Seorang pegawai wanita yang tidak berdaftar dengan Wilayah Persekutuan pasukan bola baling telah mendakwa bahawa dia telah dirogol oleh tiga pemain pasukan itu pada hari Rabu di Sukma Games Village at Universiti Putra Malaysia di Serdang.
A Belia jelas kecewa dan Menteri Sukan Khairy Jamaluddin berkata pada sidang akhbar di UPM semalam bahawa dia amat sedih dengan kejadian itu.
"Ini adalah kali pertama sejak Sukan 'pada tahun 1986 bahawa kejadian seperti ini (rogol) yang telah berlaku dan saya amat sedih kerana ia telah dicemari Permainan," katanya.
Sukma adalah untuk atlet di bawah umur 21 tahun. Permainan, yang berakhir semalam, berkhidmat sebagai asas pemilihan bagi kontinjen Malaysia ke Sukan SEA Myanmar pada bulan Disember.
Khairy menegaskan bahawa Majlis Sukan Negara, yang menganjurkan Permainan, telah menyediakan langkah-langkah keselamatan yang mencukupi di perkampungan tersebut tetapi keselamatan blok asrama di mana atlet ditempatkan adalah tanggungjawab kontinjen dan datang di bawah pengurus, penolong pengurus dan pasukan pegawai.
Beliau juga mendedahkan bahawa dalam kejadian rogol yang dikatakan itu, atlet yang terlibat telah diseludup alkohol ke dalam perkampungan tersebut.
"Pelanggaran disiplin terbukti sebagai alkohol telah dibawa ke perkampungan sukan dan tindakan perlu diambil.
"Saya telah dipanggil untuk pegawai-pegawai dan atlet daripada pasukan bola baling FT akan digantung serta-merta kerana melanggar disiplin sementara menunggu siasatan oleh Persatuan Bola Baling Malaysia," kata Khairy.
Beliau menambah bahawa pegawai-pegawai kementerian telah cuba untuk menghubungi mangsa rogol yang dikatakan itu.
"Saya tidak bercakap kepada mangsa ... Dia tidak dapat dihubungi. Saya harap pihak polis boleh membuat kesimpulan penyiasatan tidak lama lagi, "katanya.
Khairy berkata mereka akan mengadakan post-mortem untuk menubuhkan garis panduan baru mengenai keselamatan atlet dalam acara sukan masa depan.
"Kami telah melakukan yang terbaik dengan keselamatan tetapi kita tidak boleh memantau setiap bilik di asrama," katanya.
Khairy juga menafikan bahawa atlet lelaki dan perempuan ditempatkan bersama-sama di asrama yang sama.
Kejadian itu berlaku di Kolej Kedua di UPM.
Selain FT pasukan bola baling lelaki dan perempuan, kontinjen lain ditempatkan di situ termasuk silamban pasukan dari Perak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...