Translate

27/08/2012

Cukup-cukup lah HADI menipu rakyat Malaysia dan perlu bertaubat sebelum terlambat


Hadi Cuba Tipu Rakyat Tentang Sejarah Hudud PAS?


Saya fikir, hanya Mahfuz saja yang sukar untuk dibezakan sifatnya dengan keldai atau baghal, rupanya Presiden PAS, Hj Hadi Awang juga tidak terkecuali dari kategori tersebut berdasarkan kenyataannya yang terkini mengenai perlaksanaan hudud di negara ini.

Terbaru, Hadi semalam menyatakan bahawa PAS akan tetap melaksanakan hudud mengikut acuan demokrasi yang wujud di negara ini.

Katanya PAS sudah lama cuba memperkenalkan perlaksanaan hukum hudud di dalam sistem perundangan negara melalui Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003.

Presiden PAS itu bagaimanapun tidak rasa pelik dengan tentangan dari DAP untuk melaksanakan hudud berbanding UMNO yang kononnya “menolak” perlaksanaan hukum berkenaan di dalam sistem perundangan syariah di negara ini.

Malah dia menuduh bahawa UMNO menyekat usaha melaksanakan hudud dengan sepucuk surat yang kononnya memberi amaran kepada PAS di negeri Kelantan dan Terengganu ketika itu untuk tidak melaksanakan draf berkenaan.
Nampaknya Hadi cuba bermain kotor. Dari kenyataannya itu, bolehlah saya tegaskan di sini bahawa ia adalah tuduhan fitnah terhadap UMNO dan menunjukkan kebejatan cara Presiden PAS ini berfikir secara adil.

Kita imbas kembali apa yang berlaku pada tahun 1990’an itu ketika mana PAS “cuba tunjuk pandai” dengan membuat draf hukum hudud untuk dilaksanakan di mahkamah syariah di negeri jajahan masing-masing.

Ketika itu, PAS Kelantan telah membuat dua set draf hudud di mana yang pertamanya telah ditolak oleh Kerajaan Pusat (BN) kerana setelah dikaji, ia didapati tidak adil.

Dan Kerajaan PAS Kelantang kemudiaannya membuat sedikit pembetulan di dalam draf tersebut dan ia ditolak kali kedua oleh Kerajaan Pusat dengan alasan yang sama, iaitu draf undang-undang itu tidak adil perlaksanaannya kepada umat Islam.

Ketika Hadi menjadi Menteri Besar di Terengganu, dia juga cuba membuat draf hudud di negeri itu, namun draf berkenaan juga ditolak oleh Kerajaan Pusat.

Saya ingin bertanya secara ikhlas kepada Hadi dan puak-puak PAS yang ada ketika itu, apakah benar UMNO menolak draf hudud tersebut kerana Kerajaan BN tidak mahukan hukum Allah itu dilaksanakan di negara ini?

Dan sekira Kerajaan BN menolak draf berkenaan, apakah ia boleh ditafsirkan sebagai menolak hukum Allah SWT?

Artikel selanjutnya sila KLIK DISINI dan baca sehingga selesai

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...