Translate

30/05/2012

Fatwa masuk syurga jika mengundi parti tertentu adalah suatu kejahilan, kebodohan dan kesesatan


 Ini kerana, katanya, tindakan Nik Abdul Aziz menetapkan syarat untuk bermuzakarah dengan UMNO dianggap seperti tidak mahu melihat perpaduan antara umat Islam sedangkan ia merupakan tuntutan agama.

“Seharusnya kita kena bersedia untuk bermuzakarah pada bila-bila masa sahaja kerana dalam bab politik kita memang boleh bercanggah pendapat tetapi tidak dalam agama Islam.

“Tidak kira kerajaan atau pembangkang, kita kena jaga perpaduan antara sesama umat Islam dan bukan hanya pentingkan ‘kerusi’ sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat lembaga pengawalan dan perlesenan percetakan al-Quran, di sini hari ini.

Harussani mengulas tindakan Nik Abdul Aziz membatalkan hasratnya bermuzakarah dengan UMNO atas alasan mengikut pendirian Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tidak mahu berbuat demikian.

Mengulas kenyataan Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman Saloomi yang menyifatkan propaganda bahawa seseorang itu akan masuk syurga jika mengundi parti tertentu adalah suatu kejahilan, kebodohan dan kesesatan, Harussani berkata, soal syurga dan negara adalah hak Allah SWT untuk menentukan siapa ahlinya.

Justeru, kata beliau, hanya mereka yang ‘jahil’ meskipun dianggap ulama akan menghukum seseorang itu bakal masuk syurga atau neraka jika tidak menyokong dan mengundi parti tertentu.

“Ini berpandukan kepada hadis Rasulullah SAW yang mengatakan bahawa seseorang antara kamu tidak akan dapat memasuki syurga Allah SWT hanya kerana amalan kamu tetapi kamu boleh masuk syurga adalah kerana rahmat Allah SWT.

“Jadi ia sudah jelas dan mengapa masih ada yang boleh berkata sokong parti itu dan ini boleh masuk syurga," katanya.

Harussani menambah, mereka yang menyokong kenyataan mengundi pihak tertentu boleh membawa ke syurga juga boleh disifatkan jahil kerana mempercayai perkara tersebut.

“Mengapa kita pandai-pandai menghukum sebelum tiba masanya apatah lagi ia adalah hak Allah SWT. Kita hanya boleh mentafsir apa yang diberitahu sahaja dan jangan mentafsirkan selain daripada itu," jelasnya.

Sumber:utusan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...