Translate

15/06/2011

Fenomena Gerhana Bulan Penuh, Khamis Ini

View Image

KUALA LUMPUR, 14 Jun (Bernama) -- Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan sepenuhnya antara pukul 1.25 pagi sehingga 6.59 pagi pada Khamis ini (16 Jun).

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Othman Mustapha berkata sehubungan itu semua masjid dan surau disaran mengadakan solat sunat khusuf berserta khutbah gerhana.

"Ibadah sunat ini seharusnya dapat ditunaikan sebaik mungkin kerana fenomena ini jarang-jarang berlaku," katanya dalam satu kenyataan di sini pada Selasa.

Othman berkata masjid-masjid utama seperti Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra di Putrajaya akan menganjurkan solat sunat khusuf pada pukul 3 pagi.

Selain itu, aktiviti cerapan akan diadakan di Masjid Putra, Putrajaya dengan kerjasama agensi luar iaitu Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia dan Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM).

BAGAIMANA IANYA BERLAKU?

Bahagian bulan yang terkena sinar matahari ketika mengelilingi bumi, selalu berubah jika dilihat dari bumi. Bulan terlihat seolah-olah mengembang dan menyusut. Sedangkan bagian yang tidak terkena cahaya tertutup oleh bayangan. Baik bumi maupun bulan tertutup oleh bayangan panjang berbentuk topi yang runcing. Pada waktu bulan yang mengelilingi bumi memasuki bayangan bumi, terjadilah gerhana bulan. Matahari, bumi dan bulan berderet di antara garis-garis yang sejajar.


Sebaliknya, jika bulan berada di antara matahari dan bumi dan menghalangi cahaya matahari, ini disebut gerhana matahari. Pada saat ini matahari, bumi dan bulan, berderet di antara garis-garis sejajar. Karena itu, gerhana matahari hanya terjadi pada waktubulan baru, dan gerhana bulan hanya terjadi pada waktu bulan purnama.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...