Translate

09/05/2011

UMNO/BN akan terguling jika Pilihanraya pada 11/11/11


Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor bersetuju dengan penilaian bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa parti itu masih lemah untuk menghadapi pilihanraya dalam masa yang terdekat.

Memang betul pun beberapa isu besar sedang merobok di bawah tetapi bagi UMNO mereka buat “derkkkk ajeee…”.

Yang terdekat isu gula naik 20sen bakal menghakis pengundi di kampung-kampung penyokong tegar UMNO/BN kerana teh tarik akan naik harga, apom lenggang akan naik harga, kopi o naik harga dan kenaikan ini akan dirasai sangat oleh mereka. Gologan bandar yang kaya raya mungkin tidak terasa kerana ramai di kalangan mereka tidak makan gula kerana mengidap penyakit orang kaya, jantung, kencing manis dan darah tinggi.


Malah golongan-golongan elit bandar ini langsung tidak mengundi kerana mereka sudah senang lenang, mereka mengundi hanya semasa mereka susah di kampung dahulu. Istilah kenang jasa tidak ada dalam kamus hidup mereka.

UMNO/BN juga akan kehilangan pengundi-pengundi muda atau remaja yang baru masuk alam pekerjaan kerana mereka telah disenarai hitam oleh PTPTN tanpa dimaklumkan terlebih dahulu kepada mereka.

Ramai yang menghadapi insiden perit semasa hendak keluar negara disekat oleh imigresyen lapangan terbang. Sistem yang diguna pakai oleh PTPTN untuk 'tracking' penghutang-penghutang yang sebenar nya tidak ada sistem, berterabur dan apabila mangsa mempersoalkan status mereka, pihak PTPTN hanya melepaskan batuk ditangga.

Pemuda UMNO tidak memperjuangkan isu ini kerana mereka lebih sibuk sesama mereka mengejar projek.

Perbalahan dalaman UMNO dan BN masih tidak selesai. Nampak ‘at the surface’ seperti OK tetapi di dasarnya bertokak bagai perang saudara. Boikot memboikot di antara kumpulan akibat dari pertandingan merebut jawatan masih tidak sembuh sepenuhnya malah ada bahagian-bahagian yang makin parah.

Pengundi-pengundi Cina tidak boleh diharap langsung. Pada bila-bila masa mereka boleh ‘swing’ parti mana yang mereka suka dan pada ketika dan saat ini DAP merupakan pilihan mereka.

Pengundi-pengundi Melayu masih terpinga-pinga di antara PAS dan UMNO. Mereka berpecah teruk seperti rincik-rincik timun yang nampak lahiriah sahaja banyak tetapi mudah diratah.

Apa yang MR bangkitkan ini hanyalah ‘tips of the iceberg’ masih banyak lagi isu-isu rakyat yang belum selesai khasnya pengundi-pengundi muda yang bakal bangkit seperti dalam Pilihanraya Singapura baru-baru ini.

Tidak dinafikan DS Najib ada kekuatan beliau yang tersendiri tetapi kekuatan Najib bukan jaminan kekuatan parti.

Hakikatnya UMNO/BN masih tidak stabil.
Posted by MUMMY ROKIAH.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...