Translate

06/03/2011

Lapor terserempak hidupan liar

KOTA BAHARU - Penduduk di kawasan pedalaman dinasihati supaya melaporkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) jika terserempak dengan haiwan liar yang berbahaya terutama gajah dan harimau.
Pengarah Perhilitan Kelantan, Rahmat Topani berkata, laporan segera kepada pihaknya akan dapat membantu menyelamatkan mereka yang tinggal di kawasan terbabit dan membolehkan jabatannya mengesan pergerakan haiwan tersebut.
"Jangan bertindak sendiri, sebaliknya melaporkan kepada pihak kami jika terserempak dengan haiwan-haiwan liar ini,” katanya kepada Bernama sebagai mengulas kejadian seorang penoreh getah yang mati dilibas gajah liar di ladang getahnya di Kampung Serian, Gua Musang dua hari lalu.

Dalam kejadian 1 petang itu, Lee Che Hassan, 46, diserang seekor gajah betina dari kumpulan enam ekor gajah liar yang naik minyak setelah beliau menghalau haiwan itu dengan menggunakan mercun bola.
Ekoran kejadian itu, Rahmat berkata 13 orang termasuk anggota ranjer dan pegawai Perhilitan sedang membuat pemantauan untuk mengesan pergerakan gajah tersebut untuk menangkap atau menghalaunya jauh ke dalam hutan.
"Kita sudahpun menghantar sekumpulan renjer dan pegawai untuk mengesan haiwan berkenaan yang bergerak secara berkumpulan dipercayai masih berligar di kawasan itu,” katanya.
Beliau berkata orang ramai yang ingin membuat aduan mengenai kelibat gajah-gajah itu diminta menelefon talian Perhilitan di 019-8752788. - Bernama

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...