Translate

22/11/2010

Menguruskan Badan

Salah satu penyebab gagalnya program penurunan berat badan adalah proses metabolisme yang lambat. Di samping konsumsi makanan tertentu, bersukan secara teratur juga perlu untuk menstimulasi metabolisme agar lemak tubuh terbakar dengan mudah.


Berikut adalah permakanan sihat dan alami yang bermanfaat untuk merangsang metabolisme, sehingga berat badan menurun dengan lebih cepat.


1. Makanan pedas


Sos salsa, cabai, lada, atau makanan yang pedas akan membakar 20 % lemak. Tambahkan makanan tersebut ke dalam makanan Anda, tetapi jangan terlalu banyak kerana boleh menimbulkan gangguan perut.

2. Buah Straw Berry

Buah Straw Berry adalah sumber penting untuk menambahkan zat antioksidan tanpa kalori. Rasa manis dalam buah ini akan memuaskan keperluan Anda akan rasa manis, sekaligus membantu Anda menurunkan berat badan.

3. Ikan

Ikan, terutama ikan salmon, mengandung asam lemak Omega 3. Ikan akan memperlancar metabolisme dan membakar lebih banyak lemak, sehingga metabolisme akan lebih aktif dan kulit nampak lebih segar.

4. Sayur Sadri

Saderi merupakan sayuran tanpa kalori yang membantu Anda menurunkan berat badan lebih cepat, mudah, dan lebih baik.  Bentuk apapun dari akar atau batang sadri, baik dimakan mentah atau sebagai campuran salad dan sup akan membuat Anda terkejut semasa menimbang berat badan.

5. Jeruk lemon 

Setiap pagi, satu sudu teh perasa lemon segar dicampur ke dalam satu gelas air akan mengurangkan rasa lapar. Campuran air dan lemon ini juga akan memberikan tenaga bagi tubuh dan membantu membakar lemak. Jangan tambahkan gula, bila dirasa terlalu masam, tambahkan saja madu.

6. Air Panas Suam

Air panas suam sangat baik untuk memperhalus fungsi-fungsi tubuh, bermanfaat pada kulit mengalami dehidrasi, dan berperanan dalam regenerasi sel serta menghilangkan racun.  Air panas suam akan memperlancar metabolisme hingga 30 % dan lemak akan membakar dengan mudah.
  
7. Gandum

Gandum sejenis makanan yang mengeluarkan glikosa ke dalam aliran darah dan proses metabolisme tubuh akan lebih mudah memproses gula dan lemak.  Usahakan satu mangkuk penuh gandum (oat) dicanpur dengan buah straw berry pada setiap pagi.  Anda akan puas dengan hasilnya.

8. Satu mangkuk sup setiap hari

Satu kajian menunjukkan bahwa orang yang mengamalkan satu mangkuk sup sebelum mengambil makanan utama (makan siang atau makan malam) menurunkan berat badan lebih mudah dibandingkan dengan mereka yang sama sekali tidak mengamalkan sup.  Pilih sup sayuran seperti kubis, bunga kol, atau kubis.

9. Sebutir apel sehari

Sebutir buah apel atau lebih dalam satu hari akan membantu menahan rasa lapar lebih lama.  Kebaikan lain, tubuh akan membakar lebih banyak kalori dan mempermudahkan penyusutan berat badan.

InsyAllah cubalah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...