Translate

22/11/2010

Khasiat Bawang Putih 1

Ini bukan dongeng tentang si bawang merah dan bawang putih, tapi kita akan mengenal lebih jelas tentang kemujaraban Bawang Putih untuk kesihatan kita.

Bawang putih termasuk dalam keluarga bawang, yang memiliki bau yang khas, keajiban dari bawang putih ini adalah kerana keberkesanannya untuk kesihatan yang yang cukup mantap.

Bawang putih bertindak sebagai antiseptik yang mempunyai kemampuan untuk mencegah infeksi pada kulit.  Bawang putih juga bertindak sebagai antioksidan yang seperti kita ketahui bahwa antioksidan berperanan dalam mencegah kerosakan radikal bebas yang penting dalam proses penuaan, penyakit kardiovaskuler (jantung) dan kanser. 

Dalam penelitian serta kajian telah menunjukkan bahwa bawang putih merupakan pelarut lemak yang dapat menurunkan kadar kolesterol darah yang bererti menurunkan risiko penyakit jantung.

Kemampuan lain bawang putih dapat beraksi sebagai antibakteria dan antiviral kerana bawang putih mengandung tambahan sulphur yang memberi nilai yang lebih untuk kesihatan.  Bahkan kajian yang dijalankan di Toronto menyatakan bahwa bawang putih mengandung disulfide yang dapat mengekang penyakit malaria.

Untuk memperolehi keberkesanan yang lebih efektif dari bawang putih, yang paling baik dimakan secara mentah-mentah atau dalam bentuk minyak bawang putih. 

Jika kamu ingin kuat dan cerdas, maka makanlah bawang putih setiap hari lantas minum segelas susu pada pagi hari setelah bangun tidur.” Secara ilmiah telah ditetapkan bahwa bawang putih dapat membersihkan kolesterol yang dapat menyebabkan pembuluh darah tersumbat dan sakit jantung.  Bawang putih dapat melarutkan dan membersihkan dari segala kuman dan bakteria.   Oleh kerana itu, ia berfungsi sebagai anti biotik.  Bawang putih mengandung 49% protein, 25% zat belerang, garam, hormon yang dapat meningkatkan kemampuan seksual, antibiotic, pelancar kencing, liver dan enzim-enzim karbohnat.   Ia juga dapat melarutkan lemak dan mampu membunuh bibit-bibit cacing 

Kita sudah ketahui bahawa banyak munfaat dari Si Bawang Putih ini dan kita dapat menggunakan kemampuannya untuk membantu kesihatan kita.

Semoga informasi ini dapat membantu anda dalam memilih menu makanan yang sihat untuk anda dan keluarga.

Selamat mencuba.  InsyAllah. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...