Translate

08/10/2016

TSMY GALI LUBANG TUTUP LUBANG PECAH JUGAK !!!

Muhyiddin baru-baru ini muncul atas pentas PAS di Kuala Terengganu untuk bercakap mengenai 1MDB dan lain-lain-lain. Beliau telah dijemput pada kapasiti bekas Timbalan Perdana Menteri sebelum pembentukan Parti Pribumi dimana beliau adalah Presiden penaja. Bukan sekali dia menangani soalan lama terutama dari ahli-ahli PAS – ‘berapa banyak dia dapat dari skandal 1BestariNet?’

PAS mula bertanya soalan ini pada April 2012. Mahfuz Omar dari PAS meminta penjelasan mengapa projek itu tidak diberikan kepada syarikat telekomunikasi terkenal seperti Telekom Malaysia, Celcom atau TimeDotCom yang mampu untuk menyediakan ‘barebone’ Internet lebih baik untuk menyokong projek ini. http://arkib.harakahdaily.net/…/mengapa-ytl-comms-dapat-pro…

Projek 1BestariNet adalah projek bernilai RM4.077 bilion untuk tempoh 15 tahun bagi menyediakan sambungan Internet 4G dan persekitaran pembelajaran maya bagi 9,924 sekolah di seluruh negara. YTL, yang menjadi kroni pengasas Parti Pribumi, Mahathir, mendapat pakej RM663 juta yang ditandatangani oleh Muhyiddin ketika beliau menjadi Menteri Pelajaran.

Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) pada 2015 membuat kesimpulan bahawa pelaksanaan Fasa Pertama projek ini adalah gagal. Tidak ada satu jawatankuasa pemandu projek dan jawatankuasa teknikal projek telah diwujudkan di peringkat kementerian untuk memastikan pelaksanaan yang lancar. http://english.astroawani.com/…/pac-will-call-witnesses-exp…

Menjawab laporan PAC, Penasihat Ekonomi kepada Concerned Social-Minded Association (Persatuan Minda Sosial Prihatin) Suud Ridzuan menggesa Muhyiddin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran untuk berundur untuk membantu siasatan dalam skandal tersebut.http://www.astroawani.com/…/muhyiddin-berehatlah-biar-sprm-…

“Menurut PAC, projek ini adalah gagal. Mengapa ada keperluan untuk menghabiskan begitu banyak wang untuk program ini? “Soal beliau. “Saya menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyiasat.”

Portal www.pru14.tv yang mesra BN juga menimbulkan beberapa keraguan mengenai projek tersebut (goo.gl/0jYKif). Mereka membangkitkan antara lain:

1) Pemasangan menara 1BestariNet Receiver Integrated System (1BRIS) yang berfungsi menerima dan menghantar isyarat tanpa wayar berkelajuan tinggi, di sekolah yang tidak mempunyai struktur LAN (Rangkaian Kawasan Tempatan) yang sesuai untuk isyarat tersebut.

2) Keengganan YTL membayar RM1,200 sebulan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) seperti yang dicadangkan oleh Penilaian Harta dan Jabatan Perkhidmatan bagi setiap tapak menara 1BRIS. Setakat ini Kementerian Pelajaran telah tunduk kepada YTL dengan membenarkan mereka untuk membayar RM1,000 bagi setiap tapak menara 1BRIS.

3) Pemasangan menara 1BRIS meningkat bil elektrik bagi setiap sekolah sebanyak RM120 hingga RM150 sebulan. Dengan keengganan YTL untuk membayar RM500 bagi setiap tapak menara 1BRIS, KPM perlu membayar antara RM5.77 juta hingga RM6.92 juta setiap tahun sehingga tamat tempoh kontrak.

Portal itu juga mendakwa penglibatan anak menantu Muhyiddin dalam projek ini, satu tuduhan yang tidak pernah dijawab oleh Muhyiddin Muhyiddin.

Mungkin SPRM harus serius melihat ke dalam isu ini kerana ia telah hampir dilupakan. Membiarkan bekas Menteri kanan lepas bebas begitu sahaja selepas beratus juta dana rakyat yang jelas telah dibelanjakan tanpa mendatangkan hasil yang baik memang tidak boleh diterima oleh rakyat.

Oleh Capt (B) Rahmat Omar

Sumber: wakeupmalaya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...