Khamis, 7 Julai 2016

JIJAH KIPAS MAKAN ELAUN HARAM TIDAK MELAKSANAKAN TUGAS ???

KAJANG: Sudah lapan tahun PKR diberi peluang menjaga DUN Kajang, namun hingga kini masalah banjir di kawasan itu masih belum berjaya diselesaikan dengan berkesan.

Justeru, Pengerusi MCA Hulu Langat, Datuk Lee Ban Seng meminta pengundi DUN Kajang membuka mata dan menilai adakah tindakan memilih PKR untuk mewakili mereka selama ini satu keputusan yang betul?

Masalah banjir ini sejak 2008 dimana PKR ambil kerajaan negeri sejak dari itu sampai sekarang sudah 10 kali lebih banjir serius melanda kawasan Kajang. Tetapi masalah ini masih tidak dapat ditangani, kami mahu (rakyat) kaji balik kerana sudah lapan tahun, bukan dua tahun (dalam pimpinan Wan Azizah).

"Masalah yang sama masih tidak dapat ditangani. Saya tidak tahu adakah rancangan yang lebih menyeluruh daripada pihak kerajaan negeri utk menangani banjir ini," dakwa Ban Seng.

Menurut, masalah yang dihadapi penduduk di sekitar Kajang kian meruncing setiap kali hujan lebat melanda.

Antara kawasan yang teruk dinaiki banjir adalah Sungai Kantan, dan kawasan sepanjang Sungai Langat.

Banjir ini melibatkan beberapa sungai antaranya Sungai Langat, dimana sungai kecil akan kumpulkan air hujan daripada parit-parit dan semua akan ke Sungai Langat. 

"Kalau Sungai Langat aras airnya tidak dikawal maka sungai kecil pun akan melimpah waktu hujan lebat. Saya rasa sejak beberapa tahun ini, tidak pernah dengan Sungai Langat ini dibersihkan, mendapatnya semakin tinggi jadu waktu hujan sekejap sahaja aras air akan naik. 

Sebelum ini Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Hulu Langat berkata akan membuat kajian pembinaan kolam takungan Sungai Jeluh berhampiran Penjara Kajang bagi mengatasi banjir kilat di Kajang. 

Namun sehingga hari ini, tiada perkembangan terkini mengenai status pembinaan kolam berkenaan diberikan kepada pengundi Kajang, kata Ban Seng.

"Pihak kerajaan negeri Selangor perlu ambil langkah untuk mengkaji sama ada perlu dibuat satu kolam tadahan air yang lebih besar supaya (apabila) waktu hujan lebat air akan takung sementara dan tidak turun di bandar Kajang dalam masa yang singkat. 

"Ini dapat menyelesaikan masalah, tapi saya rasa belum dengar ada apa-apa (perancangan)," kata Ban Seng.

Saya rasa rakyat jelata boleh nampak mereka (pembangkang) belum stabil lagi dan belum ada kekuatan untuk memerintah negara," katanya.

Sumber: Antarapos

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...