Translate

18/05/2014

SYARIKAT PENERBANGAN NEGARA GULUNG TIKAR ???



PM: TERLALU LEWAT UNTUK MENYELAMATKAN MAS
HISHAM: TIDAK AKAN MENYELAMATKAN MAS

Datuk Seri Najib Razak telah berkata bahawa ia mungkin terlalu lewat untuk menyelamatkan Malaysia Airlines (MAS) dalam bentuk semasa, sebagai syarikat penerbangan negara perjuangan untuk terus bertahan berikutan kehilangan penerbangan MH370.
Dalam temu bual dengan The Wall Street Journal (WSJ) yang disiarkan semalam, Perdana Menteri berkata kebankrapan mungkin menjadi antara beberapa pilihan sebagai satu cara untuk menyusun semula syarikat penerbangan negara, selepas tahun kerugian dan konflik pahit dengan kesatuan buruh.
"Kita perlu melihat dari semua sudut, mengambil perhatian bahawa Malaysia Airlines adalah syarikat berkaitan kerajaan. Ia bukan sebuah syarikat swasta, jadi terdapat kesan tertentu dalam apa yang anda mahu lakukan dari segi bagaimana ia diterima oleh pekerja-pekerja dan orang awam, "kata Najib (gambar, kanan) memberitahu WSJ.
MAS berkata semalam bahawa kerugian bersih berkembang kepada RM443.4 juta pada suku pertama, berbanding kerugian bersih sebanyak RM278.8 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas.
Trajidi kejadian MH370 memberi kesan dramatik kepada prestasi suku pertama tradisional yang lemah," kata syarikat itu dalam satu kenyataan kepada bursa saham Malaysia.
Ia berkata ia melihat nombor tinggi pembatalan dan penurunan dalam pengembaraan jarak jauh selepas penerbangan MH370 hilang pada 8 Mac.
Oleh kerana majoriti daripada penumpang dalam penerbangan MH370 adalah orang Cina, jualan di China merosot 60%, ditambah MAS.
Berikutan pengumuman itu, Reuters melaporkan bahawa ia adalah kerugian suku tahunan terburuk syarikat penerbangan itu sejak Oktober-Disember 2011. MAS telah kehilangan wang untuk tiga tahun yang lalu, dilanda kos yang tinggi dan persaingan yang sengit, kata laporan itu.
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata semalam bahawa Putrajaya tidak akan menyelamatkan MAS berikutan prestasi hambar syarikat penerbangan itu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...