Translate

14/03/2020

MAHATHIR TERUS MENERUS MEMFITNAH DR. MASZLEE

KUALA LUMPUR – DR MASZLEE MALIK MENYANGKAL DAKWAAN TUN DR MAHATHIR MOHAMAD yang menyatakan beliau yang meminta orang Cina belajar tulisan khat.
Bekas Menteri Pendidikan itu berkata, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah perkenalkan tulisan khat ini kepada pelajar Tahun 5 Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) dalam buku teks Bahasa Melayu cetakan 2015.
Waktu tu, katanya, PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA (BERSATU) PUN MASIH BELUM DITUBUHKAN dan ketika itu beliau merupakan seorang pensyarah biasa dan tidak terlibat dengan pembentukan Kurikulum Sekolah Rendah (KSSR).
”Justeru adalah salah untuk mengatakan Pakatan Harapan atau saya yang menyuruh orang Cina belajar tulisan khat (Jawi).
”Salah untuk mengatakan “kita tak minta MCA terima pun,” jelas Maszlee dalam surat kepada Dr Mahathir bagi mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri itu mengenai isu tulisan Jawi yang menjadi polemik dalam Kerajaan Pakatan Harapan.
Dalam wawancara itu, Dr Mahathir berkata, dulu kerajaan tidak minta pun MCA menerima tulisan itu tetapi apabila semasa pemerintahan Pakatan Harapan, MENTERI (PENDIDIKAN) MAHU ORANG CINA BELAJAR TULISAN KHAT.{ayat jahat MADEY}
Menurut Dr Mahathir lagi, sebab itu selama 60 tahun, tidak pernah dengar MCA tolak tulisan Jawi kerana kerajaan ketika itu tidak pernah minta orang Cina belajar.
”Khat berkenaan dengan agama, banyak kaitan dengan agama. Kita tulis Allah, kita tulis Muhammad. Lepas tu kita suruh diorang tulis Jawi. Apa perlunya kita suruh dia tulis jawi. Jadi kita timbulkan masalah di mana tidak ada masalah.
”Lepas tu bila dia tak bersetuju, ha, kita kata dia tak bersetuju. Benda tu bukan masalah. Dulu selama 60 tahun kita memerintah, kita tak pernah dengar MCA tolak Jawi. Pasal kita tak suruh dia belajar Jawi. Ni tiba-tiba kita suruh dia (belajar),” kata Dr Mahathir ketika diwawancara oleh sebuah media baru-baru ini
Rujukan:KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...