Translate

31/08/2016

konspirasi peringkat tinggi untuk menjatuhkan Perdana Menteri

Dalam beberapa bulan yang lalu, rakyat Malaysia membuat spekulasi tanpa henti tentang kewujudan konspirasi peringkat tinggi untuk menjatuhkan Perdana Menteri.

Ramai menyangka bahawa konspirasi ini merupakan suatu ciptaan kerajaan, cerita yang dibuat sehingga mengelirukan orang ramai.

Dalam temu bual dengan bekas PM Mahathir pada 21 Ogos, beliau mendakwa bahawa tiga pegawai tertinggi yang berkomplot untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah dikhianati.

Beliau berkata jika para konspirator itu tidak dikhianati, tindakan terhadap Najib sudah pun diambil.

Beliau menamakan tiga konspirator sebagai Zeti, Abu Kassim dan Gani Patail.

Dr. Mahathir berkata tiga Tan SRI adalah individu "lurus" yang telah dikhianati oleh dari kalangan mereka.

Dalam kes ini tidak ada 'honour among thieves'.

Beliau tidak menamakan Tan Sri yang telah mengkhianati kedua-dua mereka yang lain.

Seperti yang kita semua tahu, Dr. Mahathir telah bekerja keras untuk menjatuhkan Perdana Menteri.

Beliau telah mencanang satu perstau tuduhan melulu salah laku jenayah, tanpa pernah mengeluarkan apa-apa bukti untuk menyokong dakwaannya.

Berkomplot untuk menjatuhkan Ketua Kerajaan yang dipilih secara perlembagaan adalah cukup buruk, tetapi apabila perbuatan itu dilakukan oleh tiga pegawai perkhidmatan awam tertinggin, yang dilantik oleh Raja untuk melindungi dan menjaga integriti serta maruah undang-undang di negara ini, ia adalah satu pelanggaran serius dan pengkhianatan kepercayaan awam.

Ia adalah satu kesalahan jenayah yang serius di bawah undang-undang.

Mereka telah jelas mengkhianati kepercayaan orang ramai.

Lebih membimbangkan dari sudut pendirian keselamatan negara kita adalah tindakan mereka dalam membekalkan maklumat rasmi dan kertas rahsia rasmi kepada agensi-agensi kerajaan asing atas nama kerjasama dan bantuan bersama.

Bagaimana lagi caranya kita hadapi kebocoran besar-besaran kepada Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, Sarawak Report, WSJ, NYT serta akhbar-akhbar British dan Australia?

Mereka jelas meletakkan kesetiaan mereka sendiri untuk negara ke dalam keraguan yang besar dengan membenarkan pihak berkuasa asing untuk campur tangan dalam urusan kita, dan mengancam kedaulatan negara kita.

Apa-apa perbuatan tidak setia adalah sama seperti pengkhianatan.

Tindakan undang-undang dengan tegas sepenuhnya perlu dikenakan untuk mereka yang didapati bersalah perbuatan khianat.

Terdapat banyak sebab untuk mempercayai garis peristiwa versi Mahathir.

Bukankah beliau adalah seorang lelaki yang "lurus".

Jika itu sebabnya, atas pengakuannya sendiri, dia bersubahat dan pemain utama, yang banyak terlibat dalam aktiviti buruk dan jenayah ini.

Tiga Tan Sri, Zeti, Abu Kassim dan Gani Patail, yang setakat ini diam, mesti memulakan tindakan undang-undang terhadap Tun Mahathir.

Lagipun, ia adalah Mahathir yang mengenal pasti dan menamakan mereka sebagai konspirator.

(Seksyen 124B Kanun Keseksaan pada "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen" adalah penjara boleh dihukum sehingga 20 tahun)

Oleh Tunku Abdul Aziz,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...