Translate

20/03/2013

Rakyat Malaysia boleh merasa kesan Program Transformasi - Najib

najib
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini dibentangkan mengesankan "kad laporan" dari pelaksanaan program transformasi negara yang bercita-cita tinggi yang telah mendapat manfaat rakyat Malaysia dari  semua lapisan masyarakat.

Beliau berkata Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi yang menyokong visi Malaysia untuk muncul sebagai sebuah negara maju berpendapatan tinggi dalam acuan sendiri adalah matlamat utama dan bukan sekadar petunjuk ekonomi.
               
"Saya percaya rakyat bukan sahaja boleh melihat, mendengar dan menilai apa yang telah dilaksanakan, tetapi juga merasakan kesan," katanya ketika melancarkan Transformasi Negara baru dikuasai malam Laporan Tahunan.

"Saya ingin melaporkan kepada rakyat bahawa dengan coooperation dan usaha gigih semua pihak, mereka ramai, sektor swasta, kakitangan awam dan ahli pentadbiran, sebahagian besar daripada objektif yang dirancang telah dicapai," katanya .
                
Beliau berkata ETP dan GTP adalah "sangat berani eksperimen" pernah dilaksanakan oleh mana-mana kerajaan di dunia dalam mengamalkan prinsip-prinsip ketelusan dan akauntabiliti selain membuktikan komitmen kerajaan kepada  falsafah 1Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.
                 
"Dalam hal ini, kejayaan negara boleh dilihat melalui lebih tinggi hasil per kapita negeri kasar (KDNK) daripada AS $ 257 pada tahun 1957 kepada AS $ 9,970 pada tahun lepas.
             
"Ini merupakan peningkatan hampir 4,000 peratus dalam lebih daripada lima dekad," kata Najib, yang juga Menteri Kewangan.
               
Najib berkata kualiti hidup yang lebih tinggi adalah jelas terbukti daripada angka Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah.
               
Kaji selidik itu menunjukkan bahawa purata pendapatan bulanan isi rumah di Malaysia telah meningkat dari RM4, 025 pada tahun 2009 kepada RM5, 000 pada tahun lepas.
               
"Ini menunjukkan peningkatan lebih daripada 1,200 peratus sejak kaji selidik telah dijalankan sejak tahun 1974," katanya.

Najib berkata inisiatif yang dilaksanakan di bawah GTP telah berjaya dalam menyediakan kualiti hidup yang lebih baik kepada golongan berpendapatan rendah.
               
Antara inisiatif Bantuan RM2.34 bilion 1Malaysa Rakyat (sesak) kepada lebih daripada enam juta orang dan RM524 juta bagi 5240000 pelajar.
               
Dalam usaha meningkatkan pencapaian standard rakyat hidup, sebanyak 106.967 orang telah turut membantu ke "Azam Kerja", "Azam Niaga", "Azam Khidmat" dan "Azam Tani" program selain melanjutkan pembiayaan mikro melalui Amanah Ikhtiar Malaysia, Tekun Nasional dan Yayasan Usaha Maju, katanya.
               
Untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar, enrolmen pra-sekolah telah meningkat kepada hampir 770,000 tahun lepas atau 80 peratus daripada kumpulan umur, kata Perdana Menteri.
               
GTP, ilham Najib, telah dilaksanakan di bawah bidang kuasa Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu) di Jabatan Perdana Menteri.
               
Terdapat tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara di bawah GTP. Mereka adalah untuk mengurangkan jenayah, membanteras rasuah, meningkatkan kualiti pendidikan, meningkatkan pembangunan luar bandar dan memperbaiki pengangkutan awam bandar dan taraf hidup golongan berpendapatan rendah dan untuk menangani kos sara hidup.

Pelancaran ETP, yang turut dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menteri-menteri kabinet, televisyen secara langsung oleh RTM.
               
Kepada pencapaian ETP, Najib berkata pelaburan swasta meningkat sebanyak lebih daripada tiga kali ganda, mencatatkan peningkatan 22 peratus tahun lepas.
               
ETP dilancarkan pada tahun 2010-an.
               
Selaras dengan objektif ETP dan dengan sektor swasta memainkan peranan penting dalam memacu ekonomi negara, nisbah pelaburan sektor swasta telah mencatatkan peningkatan yang konsisten, katanya.
               
"Pada 2009, jumlah pelaburan swasta, yang berada pada 52 peratus, meningkat kepada 58 peratus pada tahun lepas," katanya.
               
Najib berkata ini membuktikan keyakinan sektor swasta yang semakin meningkat dalam inisiatif transformasi negara, dengan nilai pelaburan sektor swasta melepasi sasaran sebanyak RM139.5 bilion, didorong oleh perbelanjaan modal yang tinggi dalam sektor perkilangan, perkhidmatan dan perlombongan.

"Pelaburan sektor swasta adalah penting kerana ia mempengaruhi kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih besar pelaburan sektor swasta pertumbuhan ditambah pula dengan pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi akan menjana pendapatan negara yang akan membolehkan kerajaan melaksanakan lebih banyak inisiatif untuk faedah rakyat," katanya.
               
Najib juga berkata hampir 50 pelancong asing melawat Malaysia pada tahun 2011 dan 2012, menyumbang hampir RM100 bilion kepada KDNK, manakala pembangunan di Greater Kuala Lumpur, My Rapid Transit telah dikeluarkan 48 pakej kontrak berjumlah RM19.8 bilion.
               
Beliau berkata 45 peratus atau RM8.9 bilion kontrak bernilai atau sebahagian besar kontrak telah diberikan kepada kontraktor Bumiputera.
               
Dalam sektor minyak dan gas, projek RAPID di Pengerang, Johor, akan mewujudkan peluang perniagaan kepada 4,000 orang dan kerja-kerja pembinaan kepada 20,000 orang, katanya.
               
Najib juga berkata 1.087 pemilik kedai runcit telah mengambil bahagian dalam program TUKAR, dengan purata jualan meningkat sebanyak 30 pe cent.-BERNAMA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...