Translate

09/09/2011

MAT SABU MEMANG BODOH DAN BUTA HURUF !!!!!


“Mat Sabu sepatutnya baca bahan yang ‘authentic’ kerana terdapat banyak bahan yang berdasarkan sejarah lisan. “Ini realiti sejarah berdasarkan fakta. Sejarah lisan pula hanya berdasarkan ingatan,” kata Dr Ramlah ketika mengulas isu Mat Indera yang ditimbulkan oleh orang kuat PAS tersebut.
PETALING JAYA: Sejarahwan Profesor Datuk Dr Ramlah Adam menjelaskan bahawa Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu sepatutnya membaca bahan sejarah tulen sebelum membuat sebarang kenyataan berkaitan sejarah negara.

Mat Sabu mengemukakan bukti berasaskan buku bertajuk Pengukir Nama Johor terbitan Yayasan Warisan Johor. Utusan Malaysia melaporkan pada bulan lepas dakwaan Mohamad Sabu, yang juga dikenali sebagai Mat Sabu, bahawa Ahmad @ Mat Indera yang memimpin kumpulan komunis dan menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 merupakan pejuang kemerdekaan sebenar.
Ramlah turut mencadangkan agar Mat Sabu membaca penulisan Ronald Bradle dalam 1940an berkenaan isu ini. Bradle merupakan peguam kerajaan negeri Johor ketika itu.
Selain Bradle, sejarahwan tersebut mengesyorkan Mat Sabu agar membaca penulisan Lt Kol (B) Mohd Azam Mohd Haniif Ghouse berkenaan dengan perjuangan menentang komunis.
Mengulas lebih lanjut, Dr Ramlah turut menolak konotasi bahawa Mat Indera dan Parti Komunis Malaya memperjuangkan kemerdekaan negara. “Mereka memilih untuk masuk hutan dan meneruskan serangan selepas kemerdekaan,” kata Dr Ramlah.
Darurat diisytiharkan pada 16 Jun 1948 dan Malaya merdeka dalam bulan Ogos 1957. Ramlah turut mendakwa bahawa serangan komunis adalah kerana pertentangan ideologi antara British dan komunisme.
‘PKM mahu negara komunis merdeka’
“PKM yang berasal dari luar negara mahu menakluk negara ini walhal dari segi perundangan Tanah Melayu tidak ditakluk oleh British.” Ini kerana British tidak mengambil alih kuasa Sultan dan negeri-negeri Melayu ialah negeri naungan. Hanya Pulau Pinang dan Melaka ialah negeri jajahan takluk mahkota.
Ramlah yang pernah berjumpa dengan pemimpin PKM Rashid Maidin memberitahu FMT bahawa Rashid hanya senyum sahaja apabila ditanya mengapa beliau memilih untuk keluar dari hutan setelah perjanjian perdamaian ditandatangani antara PKM dan kerajaan Malaysia pada tahun 1989.
“Ini membuktikan bahawa mereka hanya mahu menubuhkan kerajaan komunis, bukannya mahu kemerdekaan,” kata bekas pensyarah sejarah Universiti Malaya itu.
Berkenaan Mat Indera pula, Ramlah berkata bahawa Mat Indera tidak boleh dianggap pejuang kerana di dalam PKM sendiri Mat Indera hanya pemimpin peringkat bawahan.
Sebelum ini, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim turut menafikan bahawa Mat Indera adalah seorang pejuang kemerdekaan. Di samping itu, beliau turut mempertahankan rakyat Tanah Melayu pada ketika itu yang bekerja sebagai anggota keselamatan di bawah pentadbiran British.
“Mereka bukan tali barut British sebaliknya menjadi anggota keselamatan kerana percaya ini negara mereka dan mahu mempertahankannya dari komunis,” kata Ramlah yang juga pernah menjadi rektor Kolej Yayasan Melaka.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...