Translate

21/02/2011

Kakitangan kerajaan duduk 'kerusi panas' ditukar

PORT DICKSON 20 Feb. - Pertukaran kakitangan kerajaan yang menduduki 'kerusi panas' adalah antara tiga inisiatif akan dilaksanakan di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) mengenai rasuah, pada tahun ini.

Selain jawatan di kerusi panas, kakitangan yang kerap dikaitkan dengan rasuah juga akan terlibat dalam inisiatif tersebut.

Pengarah NKRA Rasuah, Bahagian Pemantauan dan Penyelarasan, Datuk Hisham Nordin berkata, kerusi panas dimaksudkan ialah mereka yang bertugas di tempat kritikal serta berkait rapat dengan imej negara seperti pintu masuk negara, agensi penguatkuasaan dan pejabat tanah.

Beliau berkata, pihaknya melaksanakan penilaian risiko pada tahun lalu yang mengenal pasti tempat atau jawatan yang memberi ruang luas untuk individu melakukan kesalahan rasuah.

"Sebagai contoh, kakitangan di pintu masuk negara seperti lapangan terbang terdedah kepada perbuatan membawa masuk pendatang tanpa izin dan senjata atau kakitangan jabatan yang berurusan secara terus dengan orang ramai atau di peringkat lebih kecil seperti pejabat tanah.


"Terdapat juga staf itu sendiri bertaraf 'panas' yang mana ke mana saja dia pergi, tempat itu akan menjadi 'panas' dengan perbuatan rasuah," katanya pada sidang akhbar selepas sesi makmal mini NKRA Memerangi Rasuah 2011 di sini hari ini.

Makmal mini selama tiga hari bermula sejak Khamis lalu melibatkan 35 peserta daripada kementerian dan agensi kerajaan serta perunding asing.

Antara lain, makmal mini itu bertujuan menyemak dan mendapatkan maklum balas daripada kumpulan fokus mengenai kesan pelaksanaan inisiatif NKRA tahun lalu dan merancang strategi dan penambahbaikan pelaksanaan inisiatif bagi tahun ini.

Hisham memberitahu, pertukaran yang hendak dilaksanakan itu tidak mudah kerana ia akan melibatkan kos kepada kerajaan tetapi tempat yang mempunyai risiko tinggi perlu dikendalikan dengan betul.

Katanya, hasrat yang hendak dicapai dalam usaha itu ialah untuk menentukan mereka yang duduk lama di jawatan tertentu tidak mempunyai peluang melakukan kesalahan rasuah.

"Jika kakitangan itu sendiri sememangnya berkesan dalam menjalankan tugas sekali pun, ia tidak akan memberi imej baik kepada kerajaan dalam kerangka yang lebih besar," ujarnya.

Beliau memberitahu, dua inisiatif lain yang hendak dijayakan pada tahun ini ialah reformasi perkhidmatan awam dan melaksanakan pakatan integriti secara menyeluruh.

Secara peribadi, katanya, beliau juga mahu menyelesaikan inisiatif berkaitan sumbangan dana kepada parti-parti politik.

"Kami berharap semua inisiatif ini akan diterima dan dekat di hati rakyat kerana pendekatan NKRA bukan sahaja soal pelaksanaan tetapi apa yang paling penting ialah kesan dari pelaksanaan itu," katanya.

Menurutnya, sepanjang tahun lalu, kejayaan besar pihaknya ialah pelaksanaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010, Pusat Maklumat Perolehan Kerajaan (MyPROCUREMENT), Pangkalan Data Pesalah Rasuah, penubuhan unit pematuhan di agensi penguatkuasaan dan penubuhan Mahkamah Khas Rasuah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...