Translate

24/05/2018

#ISU 1MDB: KONON NYA AKU LAH BENAR DAN TELUS ???

KUALA LUMPUR 23 Mei – Mana-mana pihak yang terlibat dalam siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) termasuk Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Mohd. Shukri Abdull DINASIHATKAN UNTUK TIDAK MENGELUARKAN SEBARANG KENYA­TAAN AWAM sepanjang tempoh siasatan dijalankan.

Pengerusi Jawatankuasa Siasatan 1MDB, Tan Sri Abu Talib Othman berkata, langkah itu amat penting kerana tindakan demikian boleh menimbulkan prejudis terhadap siasatan yang sedang dilaksanakan ketika ini sekiranya sesiapa terus mengeluarkan ke­nyataan berhubung kes itu.
Malah kata beliau, tindakan itu juga bagi memastikan siasatan terhadap isu 1MDB berjalan lancar.

“Lebih banyak kenyataan di­keluarkan mengenai isu 1MDB dikhuatiri BOLEH MENJEJASKAN SIASATAN DAN PROSIDING MAHKAMAH jika ada. Bagi saya, kurangkan bercakap dan lebihkan bekerja,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Menara Ilham di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pendedahan Mohd. Shukri yang terpaksa meninggalkan Malaysia kerana merasakan nyawanya terancam ketika mengetuai siasatan ke atas skandal kewangan berkaitan kes SRC International Sdn. Bhd., bekas subsidiari 1MDB tiga tahun lalu.

Ketika ditanya sama ada akan berlaku pertindihan tugas antara Jawatankuasa Siasatan 1MDB dan pasukan Petugas Khas 1MDB, Abu Talib berkata, perkara itu tidak akan berlaku kerana pasukan petugas perlu melaporkan kepada jawatankuasa.

“Sebab itu Jawatankuasa Siasatan 1MDB ditugaskan untuk mengkoordinasi dengan agensi-agensi berkaitan bagi mengelakkan sebarang pertindihan tugas berlaku,” katanya.

Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...