Translate

25/04/2013

DAP Johor mensasarkan untuk mengalihkan perhatian daripada tenggelam Pulau Pinang

Zahrain Mohamed Hashim Penang DAP
KUALA LUMPUR: DAP meletakkan usaha tambahan di Johor kerana kepimpinan parti itu cuba menyembunyikan hakikat bahawa pimpinan DAP Pulau Pinang adalah kerajaan goyah, Datuk Seri Zahrain Mohamad Hashim mendedahkan hari ini.

Bayan Baru bekas Ahli Parlimen dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pemimpin di Pulau Pinang, sehingga dia keluar parti, berkata beliau dimaklumkan oleh orang dalam parti pembangkang bahawa usaha untuk mengalihkan perhatian telah dimulakan berikutan tussles berkesudahan antara komponen Pakatan Rakyat di negeri ini.

"Pemimpin-pemimpin DAP kini sedang bersendirian mempertahankan Pulau Pinang berikutan pertikaian antara PKR dan Pas di negeri ini.

"Negeri ini pantas menjadi satu kapal tenggelam DAP ... itulah sebabnya mereka cuba sedaya upaya untuk meyakinkan orang ramai bahawa parti itu kini menyasarkan untuk Johor," katanya pada sidang akhbar, sambil menambah bahawa ia adalah satu usaha untuk mengalihkan perhatian dari Pulau Pinang .

Berikutan tussles antara PKR dan Pas di Pulau Pinang, yang mungkin menyebabkan dengan undi protes daripada penyokong kedua-dua parti, Zahrain berkata, ia adalah sukar bagi DAP untuk mempertahankan negeri ini sejak mereka hanya bertanding di 19 kerusi negeri.

"(Daripada 40 kerusi Dewan Undangan Negeri) DAP bertanding di 19 kerusi ... walaupun parti itu menang semua kerusi, ia masih tidak boleh membentuk kerajaan negeri kerana masalah dalaman dan mensabotaj dari Pas dan PKR. Ini adalah (Pakatan) dilema semasa mereka.

"Dan mereka tidak harus lupa bahawa sentimen pada tahun 2008 dan 2013 adalah berbeza. Mereka tidak akan menikmati undi swing lagi. Itulah sebabnya saya katakan bahawa kali ini PKR dan Pas akan menjadi mangsa di Pulau Pinang, "katanya.

Hubungan antara PKR, Pas dan DAP adalah di bawah perhatian apabila mereka berjaya menyelesaikan masalah-masalah pertindihan kerusi hanya tiga hari selepas hari penamaan calon (5 April).

Isu ini muncul selepas Pas telah meletakkan calon-calon mereka sendiri untuk bertanding beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri yang menjadi mata oleh rakan-rakan PKR mereka.

Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, keputusan itu dibuat selepas beliau dimaklumkan bahawa beberapa calon dari PKR yang mempunyai moral  isu-isu  dan "melanggan Marxsisme."

"Kami menerima maklumat bahawa salah satu calon adalah seorang pengedar dadah yang menjual pil kuda (methamphetamine). Kita (PAS) tidak boleh bekerja dengan calon-calon itu," beliau dilaporkan berkata.

Ia juga melaporkan bahawa ahli-ahli Pas telah diserang calon PKR bagi Sungai Acheh negeri kerusi Badrul Hisham Shaharin, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, pada hari penamaan calon.

Blogger dan pemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan dipetik sebagai berkata bahawa ahli-ahli Pemuda PAS sayap dari Pulau Pinang telah cuba untuk menghentikan CheguBard dari memfailkan kertas pencalonannya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...