Translate

12/08/2012

BERSIH 4.0 JIKA TIDAK DIBENDUNG AKAN JADI SEPERTI DI MAKASSAR !!!

Protes sokong Rohingya tukar ganas

MAKASSAR, Sulawesi Selatan 11 Ogos - Satu perarakan yang dianjurkan oleh Barisan Pertahanan Islam (FPI) bagi membantah pembunuhan etnik Islam Rohingya di Myanmar, bertukar ganas apabila penunjuk perasaan bertindak menyerang dua kuil Buddha di sini, semalam.

Kumpulan penunjuk perasaan FPI itu memulakan perarakan selepas selesai solat Jumaat di Masjid Al-Markaz Al-Islami, dengan membentuk konvoi dan berarak di beberapa jalan utama di bandar ini.

Di Jalan Sulawesi, kumpulan terbabit berhenti dan bertindak melemparkan batu ke arah Kuil Kwang Kong dan beberapa penunjuk perasaan mengetuk pintu rumah ibadat berkenaan dengan kayu.

Kumpulan demonstrasi itu kemudiannya membaling batu ke arah Kuil Xian Ma yang merupakan pejabat sekretariat Majlis Komuniti Buddha (Walubi) cawangan Sulawesi Selatan.

Anggota polis berjaya menghentikan kekecohan dengan mengadakan pertemuan antara penunjuk perasaan FPI dan ketua cawangan Walubi, Yongris.

Yongris menjelaskan kepada FPI bahawa beliau kesal dengan isu pembunuhan Islam Rohingya, yang turut didakwa dilakukan oleh pasukan keselamatan Myanmar.

Beliau meminta penunjuk perasaan mendesak pihak berkuasa Myanmar menghentikan kezaliman berkenaan.

"Kami kesal dengan pembunuhan yang berlaku di Myanmar dan kami tidak akan menerima sebarang bentuk keganasan yang dilakukan," katanya.

FPI turut menuntut kerajaan Indonesia memutuskan hubungan dua hala dengan Myanmar sekiranya pihak berkuasa negara itu gagal menghentikan konflik tersebut. - AGENSI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...