Translate

10/12/2019

NEGARAKU BAHASA CINA, SILA PANTAU SJKC SARANG KOMUNIS

LAMBANG NEGARA TAK BOLEH DITERJEMAH KE BAHASA LAIN:
APA sudah jadi dengan Malaysia? Setiap hari ada sahaja berita dan isu yang mengejutkan, yang teramat asing dan terlalu sensitif. Apa tujuan semua ini? Pasti ada sesuatu yang begitu kuat untuk mencabar kedaulatan negara dan merosakkan jati diri negara.

Terkejut saya mendengar lagu Negaraku, lagu kebangsaan, dinyanyikan dalam bahasa Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).
Saya tidak pasti lokasi SJKC berkenaan, tetapi menyanyikan lagi Negaraku dalam versi Mandarin adalah AMAT BIADAB KURANG AJAR DAN SANGAT KETERLALUAN.
Saya harap video yang dihantar kepada saya itu tidak betul. Saya masih belum jumpa dalam carian YouTube. Jika betul, ini komen saya:
Atas dasar apa lagu Negaraku perlu diterjemahkan dalam bahasa Cina dan dinyanyikan dalam majlis rasmi sekolah?
Tidak pernah dilakukan oleh sesiapa pun di dunia ini, kecuali ultra kiasu dan komunis di Malaysia. Tindakan tegas mesti dilakukan.
Jika sekadar terjemahkan lagu Negaraku untuk tatapan umum seperti ini:
https://www.youtube.com/watch?v=IARpT12z3fg, pada saya masih boleh diterima. Lagu Negaraku diterjemahkan dalam bahasa Arab, bukan untuk dinyanyikan dalam majlis rasmi.
Tetapi, menyanyikan dalam majlis rasmi seperti di perhimpunan sekolah (kelas), perhimpunan pejabat (awam), majlis rasmi negara (dalam dan luar negara) dan lain-lain, tidak boleh diterjemahkan sama sekali. TIDAK BOLEH SAMA SEKALI.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...