Translate

08/08/2017

JAWAPAN BODOH SEORANG NEGARAWAN ???

Kerugian Forex Mahathir Tak Tahu, Beli Kapal Selam Pun Mahathir Tak Tahu

Mahathir menjawab tuduhan terhadapnya:
Mengenai BNM kerugian US$30 bilion pada 1990-1992 “Dan mereka kalah dalam pertaruhan mereka. Bagaimana mereka kalah? Saya tidak tahu. Saya diberitahu bahawa mereka melakukan perdagangan mata wang tetapi saya tidak dimaklumkan tentang butiran dan semua itu.”

“Bank Negara membuka pejabat di London dan saya dijemput untuk membuka bilik dagangan itu. Tetapi selain itu, saya tidak tahu.”

Saya tidak ingat angka sebenar kerugian tetapi dimaklumkan ia adalah sekitar RM10 bilion.”

Mengenai pembelian kapal selam RM5 bilion pada tahun 2002 “Pembelian itu dibuat semasa saya menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tetapi saya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu, ia juga tidak pernah dibincangkan dalam kabinet.”

Pada 1992, KDNK negara kita hanya RM150 bilion. Anda kerugian RM30 bilion – atau 20% daripada keseluruhan KDNK kita dan anda tidak menyedari apa-apa langsung?
Hutang 1MDB kini berjumlah RM27 bilion – yang telah dikurangkan daripada RM42 bilion dan masih lagi dapat dipulihkan semula – ia hanya 2.2% daripada RM1.22 trilion KDNK negara kita sekarang dan anda membuat segala jenis tuduhan dan kekecohan mengenai perkara ini.
Namun anda tidak tahu apa-apa berkaitan kerugian RM30 bilion yang tidak ada peluang langsung untuk dipulihkan yang berlaku pada masa pemerintahan anda?
Pada tahun 2002, anda adalah Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan. Bagaimanakah anda tidak mengetahui apa-apa mengenai pembelian aset utama ketenteraan yang menelan kos RM5 bilion?
Apa yang anda tahu? Bagaimana mungkin anda mengurus negara jika anda tidak tahu apa-apa?
Sekarang Mahathir, bagaimana dengan yang ini pula?
Sebulan sebelum anda bersara sebagai PM, satu lesen perjudian monopoli selama 20 tahun untuk pertaruhan sukan dianugerahkan secara langsung oleh Menteri Kewangan – iaitu anda – tanpa tender terbuka dan tanpa memaklumkan kabinet, kepada syarikat Vincent Tan iaitu rakan anda pada harga murah RM20 juta apabila ia sepatutnya bernilai sehingga satu bilion ringgit.
Apakah jawapan anda terhadap peristiwa ini, Mahathir? Lupa juga?

Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...