Translate

26/06/2017

Lim Guan Eng: Rakyat Pulau Pinang Buta?

Lim Guan Eng fikir rakyat Pulau Pinang buta? Sesiapa yang memandu di sekitar Pulau Pinang akan melihat cerun dan puncak bukit teruk digondol.
Lim Guan Eng terlupa tentang beberapa bukit telah dibotakkan atau terlupa Ambiga mengecamnya kerana meluluskan 51 blok pembangunan di cerun bukit dan puncak bukit sejak tahun 2008?
Ketua Menteri Lim Guan Eng telah memberi jaminan bahawa Pulau Pinang kekal sebagai negeri hijau, sambil membangga diri sebagai satu-satunya negeri dengan rizab hutan tetapnya tidak disentuh.

Beliau berkata walaupun ada kerja yang dilakukan di lereng bukit, ia hanya sementara untuk membolehkan pembinaan jalan pintas yang sangat diperlukan bagi keselesaan penduduk Pulau Pinang.


“Sekiranya anda melihat cerun bukit di Jalan Bukit Kukus, Paya Terubong, menuju ke arah Balik Pulau, ini kerana kami mempunyai projek jalan raya di sana. Kami memintas hutan dan jejaknya kecil, tetapi setelah selesai, kami akan memberi jaminan bahawa ia akan tetap hijau seperti sebelumnya. Saya harap MCA tidak cuba mempersoalkan dedikasi kami bagi memastikan hutan simpan tetap kekal utuh,” katanya kepada pemberita di Komtar hari ini.

Lim merujuk kepada projek jalan berkembar Paya Terubong bernilai RM300 juta yang memotong melalui bukit. Beliau berkata tiada rizab hutan dibersihkan dalam projek itu, yang dijangka siap pada awal tahun 2019.

“Seperti yang anda dapat lihat daripada statistik, Pulau Pinang tidak menjejaskan sebarang rizab hutan kekal berbanding dengan 161,379ha rizab hutan yang dibersihkan di Pahang, 157,919 hektar di Kelantan dan 74,032 hektar di Perak,” kata Lim.

Lim mengulas kenyataan Pengerusi MCA Pulau Pinang Tan Teik Cheng, yang menuduh kerajaan negeri memusnahkan “paru-paru hijau” negeri itu.

Komen Tan dibuat selepas Ahli Parlimen DAP Kepong, Dr Tan Seng Giaw berkata, kawasan pedalaman di Balik Pulau kini “kurang hijau”.

Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...