Translate

24/05/2017

GUAN ENG TETAP DIPENJARAKAN

Apa Jadi Dengan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang?

Saya tertanya-tanya apa yang sedang berlaku kepada Penang Development Corporation (PDpC) milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang?
Keuntungan bersih dan baki tunai telah menjunam sejak beberapa tahun yang lalu sehingga Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengambil langkah luar biasa untuk meminjamkan mereka RM609 juta di bawah bajet tahun ini.
PDC telah sentiasa menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan sejak BN memerintah Kerajaan negeri.
Pada masa itu, ia telah memperoleh banyak tanah pada harga yang sangat murah serendah RM1-2 sekaki persegi dalam tahun 80-an dan 90-an yang kebanyakannya kemudian dijual pada nilai 30-40 kali ganda oleh Kerajaan DAP.
Lim Guan Eng sebelum ini telah menjawab bahawa pinjaman itu adalah disebabkan oleh PDC ingin memperoleh banyak tanah sekarang – daripada siapa dan untuk berapa banyak tidak diketahui – memandangkan PDC membeli tanah adalah rundingan terus dan tidak memerlukan tender terbuka.
Tetapi apa yang diketahui ialah bahawa hasil telah menurun sebanyak lebih daripada separuh, keuntungan jatuh sebanyak 90% dan baki tunai menyusut habis – sehingga Kerajaan Negeri terpaksa meminjamkan RM609 juta.
Sumber: KLIK DISINI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...