Translate

18/06/2015

Negara paling lama dan paling singkat berpuasa 2015


ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»uH÷q§9$# ÉOŠÏm§9$# ÇÊÈ  

Bilangan jam berpuasa pada bulan Ramadan yang mulia berbeza dari negara ke negara mengikut latitud dan longitud. 

Umat Islam di Denmark akan menyaksikan waktu paling lama berpuasa di dunia sehingga 21 jam sesuai dengan peta terkini untuk merakam waktu berpuasa di seluruh dunia.

Dan umat Islam di Argentina Sasmon kurang selama 9 setengah jam. Di UAE, ia akan berpuasa selama 14 jam dan 51 minit.

Menurut ahli-ahli astronomi, hemisfera utara bukan sahaja akan menyaksikan tempoh yang paling lama berpuasa, tetapi akan hidup gelombang haba adalah yang tertinggi selama 33 tahun pada bulan Ramadan yang mulia.

Ini kerana matahari melewati Tropic of Cancer di hemisfera utara, membuat hemisfera puncak musim panas hidup utara dan musim sejuk tiba di hemisfera selatan.


Jam puasa panjang. Menurut peta antarabangsa, ia termasuk senarai negara-negara yang akan menyaksikan tempoh yang lebih lama berpuasa Iceland, Sweden dan Norway kira-kira 20 jam.

Belanda dan Belgium, 18 jam dan 30 minit, Sepanyol 17 jam dan 30 minit, England dan Jerman 16 jam dan 30 minit. Tempoh berpuasa di Amerika Syarikat, Perancis dan Itali 16 jam.

Jam Puasa sederhana Majlis Terletak Kerjasama Teluk (GCC) dan Timur Tengah di bawah kategori ini, tetapi di Mesir menjadi jam berpuasa selama 16 jam setengah.

Di Bahrain, Arab Saudi, Tunisia dan Palestin berpuasa selama 15 jam menjadi. Di Yaman, 14 jam dan 50 minit. Qatar pada 14 jam dan 40 minit. Kuwait, Iraq, Jordan, Syria, Algeria, Maghribi, Libya, Sudan dan 14 jam.

Kurang jam puasa Di Australia akan menjadi tempoh puasa di bulan suci 10 jam; Afrika Selatan 10 jam dan 30 minit, Brazil 11 jam; Mexico 13 jam dan 20 minit.

Ia telah mengenal pasti para ulama agama untuk berpuasa dari subuh hingga matahari terbenam dan menasihatkan penduduk di menara dan bangunan tinggi untuk melambatkan sarapan sehingga matahari terbenam di hadapan mata mereka.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...