Translate

17/12/2014

USM GAH DENGAN NAMA TAPI APA DAH JADI ???


NIBONG TEBAL: Walaupun mendapat geran beratus-ratus juta daripada kerajaan, Universiti Sains Malaysia (USM) tidak mampu untuk menghidupkan status Program Pemacuan Untuk Kecemerlangan (Apex).

Pusatnya penyelidikannya di sini yang sudah berusia tiga tahun, sebuah projek yang menelan belanja RM21 juta hampir tidak digunakan kerana kemudahan yang terhad.

Sebuah lagi pusat penyelidikan lain yang bernilai RM14 juta yang sepatutnya siap pada Ogos terhenti pembinaannya selama dua tahun dan hanya diambil alih oleh pemaju baharu pada akhir tahun lepas.

Masalah ini dan isu-isu lain telah memalukan universiti itu yang telah diberikan status Apex oleh Kabinet pada Ogos 2008, yang bermakna peningkatan pembiayaan untuk membantunya melakukan transformasi menjadi sebuah universiti bertaraf dunia yang pertama di negara ini.


Isu-isu yang timbul termasuklah kenaikan bayaran untuk penggunaan pusat penyelidikan oleh pelajar pasca siswazah, pengurangan drastik dalam program fellowship untuk pelajar pasca siswazah, penamatan kontrak pensyarah asing dan pemotongan dalam geran penyelidikan.

Bagi tahun fiskal 2009 hingga 2012, USM telah diberi geran RM314.5juta oleh kerajaan tetapi tidak mampu untuk memenuhi matlamat penubuhan Apex.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...