Translate

20/06/2014

HUKUMAN JATUH DAH, TAPI MASIH BEBAS DLM PARLIMEN ???


BBC News atau Anwar kantoi?


ANWAR Ibrahim sangat sinonim dengan media barat. Hubungan beliau dengan mereka ibarat aur dengan tebing, mula terjalin sejak beliau dipenjara pada akhir 1990an.

Anwar dan beritanya dalam media barat sebelum dipecat dari Kabinet pada 2 September 1998 tidak signifikan. Maknanya kalau adapun lebih bersifat berita hasil daripada kenyataan atau portfolio yang dipegang. Malah ketika itu jika analisis kandungan dibuat, dari segi populariti Dr Mahathir Mohamed jauh mengatasinya.

Ketika itu media barat melihat Dr Mahathir sebagai musuh bersama yang harus dimusnahkan kerana salah satunya ialah kritikannya terhadap dasar Israel dan Zionis Yahudi serta sikapnya terhadap dasar-dasar barat.

Media alternatif seperti sekarang tidak wujud untuk menyaingi laporan media barat. Mereka berjaya mempengaruhi minda pelajar untuk bersikap anti kerajaan dan pada masa sama pro-Anwar. Puncanya tentulah kandungan berita yang disiar dalam akhbar-akhbar ini.

Hari ini walaupun pelajar kita masih ramai yang cenderung menyokong pembangkang, namun hakikatnya maklumat mengenai negara kita dan dasar-dasar kerajaan dari sumber sahih semudah memetik jari.

Maklumat berada di hujung jari bagi mereka yang mencari kebenaran.

Media barat pula yang dilihat seperti hilang kawalan dan masih agresif tidak habis-habis dengan laporan negatif mengenai kita. Dalam kes kehilangan MH370, imej Malaysia terus diconteng.

Mereka mendakwa kerajaan kita menyembunyikan maklumat. Bahkan kita dituduh mempunyai maklumat mengenai kedudukan MH370. Anwar sendiri menganggap episod kehilangan pesawat ini sebagai satu cover-up.

Pada sekitar tahun 1990an dan 2000, BBC News dan beberapa media barat yang berpengkalan di United Kingdom atau AS banyak melapor mengenai perbicaraan Anwar dalam kes liwat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...