Translate

07/03/2013

Portal berita The Mole Singapura PRU ke 13 PKR menjadi juara dan Anwar PM utk Pakatan Rakyat

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan mendapat bahagian yang besar antara ketiga-tiga parti dalam pakatan pembangkang daripada 222 kerusi dalam Dewan Rakyat pada pilihan raya umum akan datang.
Ketua Penerangan Parti Islam SeMalaysia (PAS), Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata bahawa perkara itu telah diputuskan oleh majlis kepimpinan Pakatan Rakyat.
Menurut beliau parti itu akan membariskan calon sekitar 80 kerusi manakala Parti Tindakan Demokratik (DAP) akan bertanding antara 46 dengan 50 kerusi.
PKR, bagaimanapun, akan bertanding sebanyak 90 kerusi, katanya kepada portal berita The Mole.
Baru-baru ini, satu laporan daripada Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (Asli) menyatakan bahawa DAP akan menjadi 'pemenang' terbesar dalam pakatan pembangkang.
Ini kerana ia mempunyai peluang memenangi antara 35 dengan 40 kerusi Parlimen, berbanding dengan 28 ketika dimenanginya pada 2008.
Tuan Ibrahim berkata lagi bahawa sejak bilangan kerusi yang diperuntukkan kepada DAP yang paling sedikit, tidak ada kemungkinan seorang pemimpin daripada parti itu yang akan dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia apabila Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya.
Beliau sebelum ini menyatakan tidak pasti mengenai Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan dilantik bagi jawatan itu.
Dalam menggesa ahli-ahli PAS mengenai perlunya memastikan kemenangan bagi calon parti itu, Tuan Ibrahim berkata parti itu akan berbincang dengan rakan pembangkangnya mengenai siapa yang patut mengambil alih sebagai Perdana Menteri walaupun jika PAS menang besar dalam pilihan raya umum.
Kedua-dua DAP dan PKR telah memilih Datuk Seri Anwar sebagai Perdana Menteri.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan Penasihat DAP, Encik Lim Kit Siang, pula sebelum ini dilaporkan mungkin dinamakan sebagai Timbalan Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat (PR) memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...